همشهری آنلاین: کشور چین پاداش محققانی که تحقیقات آنها در مجلات خارجی و معتبر منتشر شود را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است و گزارشی که به تازگی منتشر شده حاکی از وجود شبهاتی در سیستم پاداش‌دهی در دانشگاه‌های چین است که به بررسی تعداد مقالات و میزان پاداش اختصاص یافته با آنها پرداخته است.

مقاله

به گزارش ایسنا به نقل از یو.دبلیو نیوز، بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است پاداش پژوهشگران چین که مقالات علمی‌شان در مجلات معتبر خارجی چاپ شود افزایش چشمگیری یافته است و برای مقالاتی که در معتبرترین مجلات غربی به چاپ می‌رسند به بیش از 160 هزار دلار رسیده است.

در تجزیه و تحلیلی که با مشارکت 100 دانشگاه برتر چین تحت عنوان "انتشار یا نابودی؛ بررسی سیستم پاداش نقدی برای تحقیقات علمی از سال 1999 تا 2016" ارائه شده، آمده که پاداش پرداختی گسترده و زیاد برای تحقیقات علمی ممکن است مسیر تحقیقات را منحرف کند.

آنها با بررسی 168 مقاله و پاداشی که گرفته‌اند، دریافتند از سال 1999 تا به حال میزان پاداش گاهی برای یک مقاله ساده که در پایگاه "Web of Science" ثبت شده، از 30 دلار به 165 هزار دلار افزایش داشته است.

پایگاه وب آو ساینس یک نمایه استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده است. این پایگاه امکان جستجوی استنادی و دسترسی به پایگاه داده‌های جامع مختلف را را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است که به طور کلی میزان متوسط پاداش پرداختی در دهه اخیر افزایش داشته و همچنان نیز در حال افزایش است.

نویسندگان این گزارش ضمن یادآوری این که این بررسی‌ها برای اولین بار صورت گرفته است، خاطرنشان کردند: از آنجایی که سیاست‌های پاداش نقدی برای هر نشریه متفاوت است و برخی از سیاست‌ها داخلی یا محرمانه هستند، مگر در برخی مطالعات موردی آنها هرگز به طور سیستماتیک مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

انتشار مقالات در مجلات "ساینس" و "نیچر" تا به حال از مهم‌ترین عوامل اختصاص پاداش چشمگیر بوده است و مقالاتی که در این مجلات منتشر شده‌اند، از پاداش بیشتری برخوردار بوده‌اند. متوسط پرداختی برای انتشار هر مقاله در این دو مجله 44 هزار دلار بوده و بیشترین پرداختی نیز 165 هزار دلار بوده است.

نویسندگان گزارش مدعی شدند؛ از آنجایی که برخی از پرداخت‌های مخفی نگه داشته شده بودند، ممکن است پرداختی‌های بیشتری هم وجود داشته باشد.

پاداش انتشار یک مقاله در مجله "JASIST" برابر است با حقوق یک سال یک استاد دانشگاه که به تازگی استخدام شده است، در حالی که پاداش پرداختی برای انتشار مقاله در دو مجله "ساینس" و "نیچر" بیش از 20 برابر متوسط حقوق سالیانه اساتید دانشگاه است.

کارشناسان معتقدند میزان پاداش اختصاص یافته لزوما به معنی کیفیت بالای آن مقاله نخواهد بود و سیستم ارزیابی فعلی کارامد نیست.

نکته عجیب دیگر این که با وجود در اختیار داشتن بودجه کمتر، دانشگاههای درجه 3 چین بیش از دانشگاه‌های درجه 2 و 1 پاداش می‌پردازند. به طور مثال دانشگاه‌های درجه 3 در سال 2016 دو یا سه برابر دانشگاههای درجه 1 و 2 پاداش برای انتشار مقالات در برخی مجلات پرداخت کرده‌اند.

چین پس از آمریکا، دومین کشور در زمینه انتشار مقالات علمی و تولید علم در دنیاست. مقالات این کشور 16.3 درصد از مقالات ثبت شده در "Web of Science" را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 376505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha