همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشرفت‌های بزرگ حوزه پزشکی ضرورت افزایش سواد سلامت مردم را ایجاد کرده است، تاکید کرد: در کشور ما حدود ۴۴ درصد از مردم از سطح سواد سلامت پایین برخوردار هستند.

معاون وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت، با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد سلامت مردم، گفت: در نظام‌های نوین بهداشتی و درمانی با توجه به پیشرفت‌های بزرگی که در حوزه پزشکی به وجود آمده است، سواد سلامت مردم هم افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افرادی که سواد پایین‌تری دارند، درواقع موضوع پیشگیری را جدی نمی‌گیرند و همین نکته باعث می‌شود، دستورات دارویی را به طور کامل رعایت نکنند یا اینکه مدت زمان بستریشان در بیمارستان طولانی شود.

وی خاطرنشان کرد: سواد سلامت فقط توانایی خواندن و نوشتن نیست، بلکه توانایی افراد برای استفاده از بهداشت است تا سلامت خود و دیگران را ارتقا ببخشند.

وی افزود: افراد بیکار و بالای ۵۰ سال به مراتب سواد سلامت کمتری داشته و مردان نیز نسبت به زنان سواد سلامت کمتری دارند که همین موضوع سبب بروز مشکلاتی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود.

حریرچی گفت: مردم 42درصد از اطلاعات خود را در خصوص موضوعات بهداشتی از رادیو و تلویزیون، 40.6 درصد از پزشک و ۳۲ درصد از اینترنت و ۱۶ درصد از دوستان و ۹ درصد از مجلات و نشریات کسب می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سطح سواد مردم ایران در استان‌های مختلف متفاوت است و تا 36 درصد تفاوت اختلاف سطح سواد سلامت بین استان‌های مختلف وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پایین بودن سطح سواد سلامت مردم یکی از مشکلات اساسی حوزه سلامت است، بسیاری از مردم هنوز توان و مهارت نه گفتن و حل مسائل زندگی را ندارند و به همین علت سطح سواد سلامت مردم هنوز کافی نیست.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت برنامه آموزش خودمراقبتی را از چهار مسیر فردی، سازمانی، اجتماعی و گروه‌‌های خودیار در دستور کار قرار داد و از این طریق برای 15درصد خانواده‌ها،‌12.8درصد دانش آموزان، 18 درصد سازمان‌ها و 21درصد مدارس، آموزش‌های خودمراقبتی ارائه شده است و در سطح خودمراقبتی اجتماعی نیز پوشش محلات شهرها و روستاها به 27درصد رسید.

حریرچی گفت: در حال حاضر دو میلیون و 730 هزار سفیر سلامت خانوار، یک میلیون و 270 هزار سفیر سلامت دانش آموزی و 250 هزار نفر سفیر سلامت دانشجویی فعال در کشور وجود دارد که آموزش‌های لازم در زمینه شکوفایی خودمراقبتی و نیز پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را دریافت کرده ‌اند.

وی افزود: همزمان 510هزار معلم آموزش ضمن خدمت درباره اصول خودمراقبتی دریافت کرده‌ اند و فیلم‌ها و سریال‌‌های متعددی مانند سریال پریا، روبان قرمز و برنامه دیرین دیرین برای بالابردن سطح سواد سلامت مردم تولید شده است.

حریرچی گفت: بر اساس فرمول‌‌های معادل سازی شده میزان درآمد سرانه حوزه بهداشت و سلامت کشور تعیین می‌شود و با توجه به اینکه ایران ۷ درصد منابع کل دنیا را در اختیار دارد، مساله مهم در حوزه سلامت و نظام بهداشت و درمان، عمر با کیفیت مردم است و هر چقدر این سهم در زندگی‌‌های روزمره بهتر باشد ما می ‌توانیم هزینه‌‌های درمان را در حوزه سلامت کاهش دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در دنیا برای به دست آوردن میزان هزینه یک سال عمر با کیفیت از روش‌های مختلفی استفاده می ‌شود، هر چقدر سرانه سلامت کشور بیشتر باشد، سرمایه ‌گذاری در این حوزه بیشتر صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای درمان بیماری‌‌های مختلف باید طول عمر با کیفیت مردم را مد نظر قرار دهیم و از دارو‌هایی استفاده کنیم که کم هزینه بوده و کیفیت زندگی و همچنین طول عمر را ارتقا می‌‌بخشد.

کد خبر 376482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha