به‌نظر می‌رسد در مورد اختلاف کمیته امداد با دولت آنچه را رئیس این کمیته نمی‌خواهد بگوید، فاطمه رهبر، معاون او می‌گوید. خانم رهبر پیش از فتاح و به صراحت از پرداخت افزایش مستمری مددجویان از طریق سازمان هدفمندی گلایه کرده و گفته بود: «ان‌شاءالله واریز مستمری مددجویان در قالب یارانه‌ها برای خدا بوده باشد.»

او در تازه‌ترين اظهارنظرش تلويحا قطع افزايش مستمري مددجويان را تأييد كرده و گفته است: «با وعده‌هايي كه دولت براي افزايش مستمري مددجويان داد، فهرستي از پشت‌‌نوبتي‌ها را كه ۵۲هزار نفر بودند، به فهرست اول مددجويان اضافه كرديم اما ما را با كسري 60ميلياردي روبه‌رو كرد.»

رهبر در توضيح جزئيات اين مشكل به خبرگزاري فارس گفت: «تا اسفند ماه سال گذشته يك مستمري وجود داشت كه به همه مددجويان پرداخت مي‌شد. فروردين‌‌ماه براساس برنامه ششم توسعه و مصوبه مجلس افزايش مستمري مددجويان را داشته‌ايم كه در قالب يارانه به‌حساب يارانه مددجويان مبالغي واريز شد. اين مبلغ از 94هزار تومان تا 365هزار تومان براي خانوارهاي 5نفره به بالا بود و بنابر اين دو فهرست از مددجويان ايجاد شد.

دولت از ما خواست افرادي كه در نوبت دريافت مستمري هستند را نيز معرفي كنيم تا در سامانه ايجاد شده با ورود نيازمندان زيادي روبه‌رو شديم. با وعده‌هايي كه دولت در اين زمينه داده بود ما پشت‌نوبتي‌ها را به اين فهرست مستمري وارد كرديم و به تعداد يك ميليون و 608هزار و 500خانوار مستمري را كه دولت در مرحله دوم پرداخت مي‌كرد، واريز كرديم. بنابر اين مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم مستمري، 53هزار خانوار شد كه در بودجه سنواتي كميته امداد براي اين تعداد مستمري اول را نديده بوديم، درحالي‌كه داشتند يارانه دوم را مي‌گرفتند.»

به اين ترتيب كميته امداد در پرداخت مستمري پرداختي از سوي اين نهاد به 53هزار خانوار پشت‌نوبتي اضافه شده به فهرست با مشكل مواجه شده بود كه البته حالا با تأمين 60ميليارد تومان اين مشكل حل شده است.

مشكل سه‌ماهه در پرداخت مستمري اين افراد و مشكلاتي كه پيش از اين در كميته امداد به واسطه پرداخت افزايش مستمري‌ها از سوي سازمان هدفمندي به‌وجود آمده بود در حالي است كه گويا در ديگر نهاد حمايتي كشور يعني بهزيستي اوضاع روبه‌راه‌تر است. در روز انتشار اين اظهارنظر معاون كميته امداد، رئيس سازمان بهزيستي در يك نشست خبري از اختصاص 4هزار ميليارد تومان بودجه براي مددجويان تحت پوشش اين سازمان خبر داد و گفت: «به‌دنبال آن هستيم تا افرادي كه پشت صف انتظار براي دريافت مستمري و پذيرش هستند را در سال۹۷ تحت پوشش و پذيرش خود قرار دهيم.»

هر چند بندپي كه يك مدير دولتي است درباره پرداخت افزايش مستمري‌ها از طريق سازمان هدفمندي صحبتي نكرد اما به‌نظر مي‌رسد اين موضوع براي بهزيستي هم مشكلاتي ايجاد كرده است. بايد ديد آيا دولت در اين دوره از پرداخت مستمري‌ها، اين كار را از طريق نهادهاي حمايتي انجام مي‌دهد يا خير؟

  • همشهري افزايش مستمري‌ها را دنبال كرد

انوشيروان محسني‌بندپي، رئيس سازمان بهزيستي: در موضوع افزايش مستمري مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد امام‌خميني روزنامه همشهري و بيش از 180نماينده تلاش‌هاي زيادي كردند. توقع داشتيم بقيه رسانه‌ها هم در اين موضوع همكاري مي‌كردند. زماني به خانواده‌هاي تك نفره 50هزار تومان مستمري پرداخت مي‌شد اما اكنون و با مصوبه مجلس و حضور دولت 20درصد به اين مستمري‌ها افزوده شده و خانوارهاي تك نفره 145هزار تومان مستمري دريافت مي‌كنند؛ اگرچه همين مقدار هم كفاف‌گذران زندگي را نمي‌دهد.

کد خبر 376417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha