یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

چند روز پس از نمایش نسخه بهسازی‌شده «آب، باد، خاک» از تلویزیون، اکران عمومی آخرین ساخته امیر نادری در ایران می‌تواند بهترین خبر برای دوستداران سینمای خالق «دونده» و «تنگسیر» باشد.

سینما

به گزارش همشهري، نزديك به 3دهه از مهاجرت فيلمساز جنوبي از ايران مي‌گذرد و در تمام اين سال‌ها حسرت نمايش عمومي فيلم‌هاي او بر دل علاقه‌مندان سينما مانده بود؛ حسرتي كه به لطف گروه هنر و تجربه شايد در بيست و ششمين سالگرد هجرت بي‌بازگشت نادري به پايان برسد و «كوه» او در همين تهران و ديگر شهرهاي گوشه و كنار ايران روي پرده برود. گفته مي‌شود پروانه نمايش فيلم صادر شده و تا چند هفته ديگر اكران مي‌شود.

كوه كه در بلندي‌هاي 2500متري ايتاليا ساخته شده، نخستين بار در دنيا سال گذشته در بخش خارج از مسابقه هفتاد و سومين دوره جشنواره ونيز به نمايش درآمد. فيلم محصول مشترك ايتاليا، آمريكا و فرانسه است و آندريا سارتورتي، كلوديا پوتنتسا، زك زنگليني و آنا بونايتو نقش‌هاي اصلي آن را ايفا كرده‌اند. كوه ماجراي مردي را روايت مي‌كند كه مي‌كوشد آفتاب را به روستاي خود بازگرداند. او همراه همسر و پسرش درگير جنگي هميشگي با طبيعت است و...

نادري پيش از ساختن نخستين فيلم ايتاليايي‌زبان خود در اروپا، معمولا در آمريكا و كانادا فيلم مي‌ساخت. او كه چهره‌اي محبوب در جشنواره‌هاي معتبر است، 26سال پيش و پس از توقيف آب، باد، خاك، ايران را به مقصد آمريكا ترك كرد و آنجا روي صندلي كارگرداني نشست. «منهتن با شماره» و «وگاس؛ براساس يك داستان واقعي» مهم‌ترين فيلم‌هاي او در دوران مهاجرت هستند كه البته به اندازه دونده، «سازدهني»، تنگسير و «خداحافظ رفيق» ديده نشدند.

كوه، فيلمي 105دقيقه‌اي است كه به‌احتمال فراوان با كمترين مميزي ممكن در زادگاه نادري روي پرده سينماهاي گروه هنر و تجربه مي‌رود. نادري اين پروژه را با بودجه يك ميليون و 200هزار يورويي در ايتاليا مقابل دوربين برد و پس از رونمايي در جشنواره ونيز، پاييز سال گذشته در سرزمين چكمه‌اي اروپا به نمايش عمومي درآورد. كوه پيش از اين در جشنواره‌هاي بوسان سال گذشته و مونيخ و كارلووي‌واري امسال هم شركت كرده است.

کد خبر 376394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha