همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها گفت: روزانه حدود ۱۳ هزار و ۴۱۱ تن پسماند در هفت استان ساحلی کشور تولید می‌شود.

تولید روزانه ۱۳ هزار تن پسماند در هفت استان ساحلی کشور

به گزارش مهر، مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت مدیریت پسماند شهرهای ساحلی و اهداف و برنامه‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری، با اشاره به این که در حال حاضر جمعیت شهری و روستایی استان‌های ساحلی در حدود ۱۷ میلیون نفر است، گفت: سرانه تولید پسماند در استان‌های ساحلی به طور میانگین حدود ۸۰۸ گرم به ازای نفر در روز در شهرها و حدود ۵۷۷ گرم به ازای هر نفر در روز در روستاها است.

مسعود احمدی افزود: به طور میانگین، روزانه حدود ۱۳ هزار و ۴۱۱ تن پسماند در هفت استان ساحلی کشور تولید می‌شود که در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از پسماندهای عادی تولیدی در استان‌های ساحلی بازیافت و مابقی یعنی حدود ۸۲ درصد زباله تولیدی دفن می‌شود.

احمدی ادامه داد: این در حالی است که میانگین کشور، حدود ۲۳ درصد بازیافت زباله و حدود ۷۷ درصد دفن است و البته در افق برنامه پنج ساله که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ را در بر می‌گیرد، مصوب شده که این رقم به ۸۰ درصد بازیافت و در نهایت ۲۰ درصد دفن بهداشتی برسد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور خاطرنشان کرد: در افق این برنامه پیش‌بینی شده، در پایان برنامه شاهد جمع‌آوری حداقل ۳۰ درصد پسماندها به صورت تفکیک شده و ۶۰ درصد نیز به صورت مکانیزه باشیم. همچنین حدود ۷۵ درصد پسماند استان‌های ساحلی کشور به صورت تر و خشک بازیافت شود، حدود ۱۰ درصد پسماند به انرژی تبدیل شود و نهایتا ۱۵ درصد نیز دفن بهداشتی داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، در سال ۹۵ مدیریت پسماند استان‌های ساحلی طی یک دستور کار ویژه در برنامه سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور قرار گرفت و به دنبال آن میزان تفکیک از مبداء در سال ۹۵ و نسبت به سال ۹۴ از ۳.۱۴ به ۶.۸ درصد، مکانیزاسیون جمع‌آوری از ۲۰ به ۲۵ درصد و بازیافت تر و خشک از ۳۵ به ۴۵ درصد افزایش داشت.

احمدی تاکید کرد: همین برنامه افزایشی در سال ۹۶ هم در دستور کار قرار دارد و پروژه‌ها با اولویت تفکیک از مبداء به عنوان اصل ساماندهی مدیریت پسماند در حال پیگیری است. همچنین زباله‌سوز نوشهر به عنوان نخستین زباله‌سوز در استان‌های ساحلی کشور، امسال افتتاح می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور یکی از مهم‌ترین اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه در دولت یازدهم را تصویب طرح جامع مدیریت پسماند استان‌های ساحلی در جلسه تیر ماه سال جاری هیات دولت برشمرد و ابراز امیدواری کرد: پس از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، شاهد برطرف شدن مشکل مدیریت پسماند در استان‌های ساحلی و کلانشهرها طی یک برنامه پنج ساله باشیم.

کد خبر 376327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha