یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام محمدحسن روحانی: در میان علوم دانشگاهی، علمی به نام جرم‌شناسی وجود دارد که در آن از چگونگی پیشگیری، مبارزه و تقلیل یا محدود کردن جرائم گفت‌وگو می‌شود.

 در اين علم بيان مي‌شود: براي اينكه كسي به سمت جرم سوق پيدا كند بايد عوامل جرم‌زا بر عوامل بازدارنده جرم غلبه پيدا كند. عوامل جرم‌زا شامل عدم‌تربيت صحيح خانوادگي، آشنايي با دوستان ناباب در كوچه يا مدرسه، فقر، بيكاري و... هستند و عوامل بازدارنده، مواردي چون تربيت صحيح خانوادگي، آشنايي با اصول اخلاقي، برخورداري از موقعيت اجتماعي و... را دربرمي‌گيرد. اين امور ازجمله عواملي هستند كه مي‌توانند در مقابل عوامل جرم‌زا ايستادگي كرده و شخص را از سقوط به ورطه تبهكاري نجات دهند. بنابراين عامل يا عوامل جرم‌زا هميشه در كساني مؤثر واقع مي‌شوند كه فاقد عوامل بازدارنده به ميزان كافي باشند. به‌عنوان نمونه ممكن است به گروهي از نوجوانان پيشنهاد انجام جرم يا تن‌دادن به گناهي داده شود، اما فقط تعدادي از آنها كه فاقد تربيت صحيح خانوادگي باشند به ارتكاب آن دست خواهند زد.

به گفته استادان خبره در علم جرم‌شناسي، يكي از عوامل مهمي كه خاصيت بازدارندگي از ارتكاب جرائم را دارد، ايمان به خدا و اعتقاد مذهبي است كه نشانه بارز آن در مكتب اسلامي، نماز است. پروردگار متعال در قرآن كريم مي‌فرمايند: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكر؛ يعني قطعا نماز، انسان را از كار زشت و منكر باز مي‌دارد.

در فصل تعطيلات تابستاني كه فرصت استراحت و تفريح كودكان و نوجوانان است خانواده‌ها مي‌توانند با اعتماد به كلاس‌هاي قرآني و فرهنگي، فرزندانشان را در اين مراكز ثبت نام كنند تا با يك تير دو نشان بزنند؛ اول: با گرفتن فرصت بيكاري از فرزندانشان در خانه، زمينه سوءاستفاده و نفوذ شيطان به كمك وسوسه و افكار پليد را سلب كنند و دوم: بذر ايمان را در دل پاك اين عزيزان افشانده و در آينده‌اي نه‌چندان دور ميوه آرامش را در زندگي درو كنند. البته دشمنان هم با فهم دقيق اين حقيقت، در تبليغات وسيع خود سعي دارند اعتماد خانواده‌هاي ايراني را از فعالين فرهنگي و قرآني در كشور سلب كنند. همچنين فقر كه بلاي ايمان انسان است ممكن است سرپرست خانواري را به سوي انجام كارهاي مجرمانه سوق دهد لذا همسران با روي خوش مي‌توانند همديگر را به خواندن نماز سفارش كنند تا علاوه بر چشيدن طعم عسل در زندگي مشترك، خانواده كوچك يا بزرگ خود را از نگراني آلوده‌شدن به پيامدهاي بزهكاري نجات دهند.

کد خبر 376300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha