چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

شهرام مکری: در حوزه‌ فیلمنامه‌نویسی کتاب‌های زیادی منتشر شده ولی «فیلمنامه‌نویسی آلترناتیو؛ با موفقیت قواعد را بشکنید» درباره مباحث به‌روزتری صحبت می‌کند و ساختارهای نوین روایی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

مکری

در مقايسه با مثلا كتاب‌هاي فيلمنامه‌نويسي سيدفيلد، فيلمنامه‌نويسي آلترناتيو چشم‌اندازهاي تازه‌تري را نويد مي‌دهد؛ كتابي كه فيلمنامه نوشتن در سينماي متفاوت را دستمايه قرار داده است. نويسنده البته به ساختارهاي روايي كلاسيك هم به شكل گذرا پرداخته و كنارش كوشيده براي فرمول‌هاي تثبيت شده، مثال‌هاي نقض‌اش را بيابد.

براي جوان‌هاي علاقه‌مندي كه دوست دارند فضاي متفاوت را تجربه كنند فيلمنامه‌نويسي آلترناتيو كتاب ارزشمندي محسوب مي‌شود. به‌درستي گفته شده براي شكستن قاعده، ابتدا بايد آن را به‌درستي آموخت. براي آموختن فيلمنامه‌نويسي متفاوت هم ابتدا بايد قواعد فيلمنامه‌نويسي كلاسيك را ياد گرفت و پس از آن است كه مي‌توان قواعد و ساختارهاي روايي كلاسيك را شكست.

در فيلمنامه‌نويسي آلترناتيو فرمول‌ها و الگوهاي معروف به سيدفيلدي توضيح داده شده ولي اين توضيحات گذراست. به همين دليل براي مخاطب علاقه‌مند، پيش‌نياز خواندن فيلمنامه‌نويسي آلترناتيو، مطالعه كتاب‌هاي فيلمنامه‌نويسي كلاسيك است، چون در كتاب حاضر الگوهاي كلاسيك خيلي موجز و فشرده توضيح داده شده است. به همين دليل اگر پيش از خواندن فيلمنامه‌نويسي آلترناتيو، كتاب‌هاي سيدفيلد مطالعه شود، شيوه‌هاي شكستن قواعد كلاسيك را بهتر مي‌توان آموخت. آراز بارقسيان ترجمه خوب و رواني ارائه داده و چاپ كتاب روي كاغذهاي سبك كاهي هم حس دلپذيري را به خواننده مي‌بخشد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 376048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha