همشهری آنلاین: محققان آمریکایی اعلام کردند که که بر اساس نتایج مطالعه روی استالاگمیت‌های ایران، بعید است منطقه خاورمیانه برای دست کم ۱۰ هزار سال دیگر از خشکسالی رهایی یابد.

احتمال رهایی زودهنگام خاورمیانه از خشکسالی بعید است

به گزارش ایرنا، استالاگمیت‌ها رسوباتی آهکی هستند که به صورت ستون‌هایی مخروطی شکل، در کف غارها تشکیل می‌شوند.

تازه‌ترین آنالیز محققان دانشگاه میامی در آمریکا که در زمینه وضعیت دو استالاگمیت در غار قلعه کُرد در مرکز ایران صورت گرفت، سوابق مشروح منابع آبی منطقه را نشان می‌دهد و بر اساس آن، بعید است خاورمیانه برای دست کم 10 هزار سال دیگر از خشکسالی رهایی یابد.

تحلیل‌های جدید که مشروح آن هفته جاری در مجله Quaternary Science Reviews منتشر شد، به دانشمندان کمک کرد تا وضعیت دسترسی به آب را در طول دوره‌های گذشته یخچالی و بین یخچالی ارزیابی کنند.

دوره یخچالی به دوره‌ای گفته می‌شود که یک منطقه به وسیله یخچال یا یخسار پوشیده می‌شود. دوره یخچالی بازه زمانی در مقیاس هزاران سال در طی یک عصر یخبندان است که با دمای پایین و پیشروی یخچال‌های طبیعی شناخته می‌شود. از سوی دیگر دوره بین ‌یخچالی به دوره‌ای گفته می‌شود که بین دو دوره یخچالی قرار دارد و دمای هوا در آن بالا است.

آخرین عصر یخبندان حدود 15000 سال پیش پایان یافت. دور هولوسن دوره میان‌یخچالی کنونی است.

"سواگ متریان" محقق اصلی در این مطالعه جدید و دانشجوی دکتری در دانشکده رزنستیل دانشگاه میامی اعلام کرد: به طور کلی، دولت‌های محلی این ذهنیت را ترجیح می‌دهند که خشکسالی منطقه به یک دوره موقت مربوط می شود و تصور می کنند چشم‌اندازهای بهتری در زمینه قابلیت دسترسی به آب پیش رو است.

وی افزود: اما مطالعه ما شواهد متفاوتی را یافته است که در حقیقت بر اساس تجدید ساختارهای "پائولوکلیمیک" (دیرینه اقلیم) نشان می‌دهد که در درازمدت روند موجود احتمالا به سمت کاهش باران پیش می‌رود.

استالاگمیت‌ها از رسوبات کلسیم در کف غارها تشکیل می‌شوند که به صورت قطرات آب از سقف غار ساخته می‌شوند.

تغییرات صورت گرفته در ترکیب شیمیایی لایه‌های استالاگمیت، همچون یک هسته یخ یا رسوب، می‌تواند تغییرات آب و هوا را نشان دهند.

آنالیز استالاگمیت‌های ایران ارتباط محکمی را میان وضعیت دسترسی به آب و تشعشعات خورشیدی - میزان تابش نور خورشید به سطح زمین- در فاصله 75 هزار و 130 هزار سال پیش نشان داد. ارتباط‌های مشابهی نیز میان استالاگمیت‌ها در نقاط دیگر "اوراسیا" دیده شد.

سوابق هسته‌های یخ و رسوبات ارتباط میان این الگوهای آب و هوایی خاورمیانه و اوراسیا را تایید کردند.

پیش از این نیز تعدادی از الگوهای آب و هوایی پیش‌بینی کرده‌اند که بیشتر قسمت‌های خاورمیانه تا انتهای قرن حاضر بسیار گرم و خشک خواهد شد. 

کد خبر 375985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha