چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو بررسی جدید بزرگ که به‌تازگی منتشرشده شواهد بیشتری دراین‌باره فراهم آورده‌اند که مصرف روزانه قهوه عادت بسیار سالمی است.

coffee

به گزارش کانسیومر ریپورتز بااینکه اغلب پژوهش‌هایی پیشین عمدتاً بر روی افراد سفیدپوست در آمریکا انجام شده‌اند، این دو بررسی جدید که در ژورنال سالنامه‌های پزشکی داخلی منتشر شده‌اند، جمعیت‌های متنوع‌تری را در برگرفته بودند و نشان دادند نوشیدن قهوه (چه قهوه معمولی و چه قهوه بدون کافئین) با کاهش خطر مرگ به هر علتی همراهی دارد.

در یکی از این بررسی‌ها، بزرگ‌ترین بررسی که شامل افراد غیر سفید بود، پژوهشگران از دانشکده پزشکی کک در لوس‌آنجلس ۱۸۵۰۰۰ آمریکایی آفریقایی‌تبار، ژاپنی‌تبار، لاتین‌تبار و بومیان هاوایی و سفیدپوستان برای مدت میانگین ۱۶ سال پیگیری کردند. نتایج نشان داد که برای رسیدن سودمندی‌های بهداشتی قهوه لازم نیست مقدار زیادی کافئین وارد بدن خودتان کنید. افرادی که فقط یک فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند با احتمال ۱۲ درصد کمتر در طول مدت بررسی درگذشته بودند.

نوشیدن دو یا تعداد بیشتری فنجان قهوه در روز خطر مرگ را تا ۱۸ درصد کاهش داده بود.

بررسی دوم شامل بیش از ۵۲۰۰۰۰ مرد و زن همه سفیدپوست از ۱۰ کشور اروپایی متفاوت می‌شد. مردانی که معادل سه فنجان یا بیشتر قهوه نوشیده بودند نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، در طول دوره ۱۶ ساله پیگیری با احتمال ۱۸ درصد کمتر درگذشته بودند و در مورد زنان این خطر ۸ درصد کاهش یافته بود. مصرف‌کنندگان قهوه به‌خصوص در معرض خطر کمتر بیماری‌های گردش خونی و کبدی بودند و میزان‌های کمتری از آنزیم‌های کبدی داشتند بالا بودن آن‌ها می‌توان شاخص بیماری کبدی باشد.

زنانی که قهوه نوشیده بودند، نسبت به زنانی که قهوه نمی‌نوشیدند، همچنین میزان‌های مطلوب پروتئین واکنشی- C (یک شاخص التهابی)، هموگلوبین A1C (شاخص کنترل قند خون)‌ و کلسترول خوب یا HDL و میزان‌های پایین‌تر لیپوپروتئین- a (یک نوع کلسترول بد که با بیماری قلبی ارتباط دارد) را داشتند.

در هردوی این بررسی‌های سودمندی‌های میان افرادی که قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین می‌نوشیدند، مشابه بود. اثرات محافظتی قهوه ممکن است به خاطر ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی موجود در آن باشد، اما پژوهشگران تابه‌حال علل دقیق آن دست نیافته‌اند. آنان می‌گویند هزاران ماده فعال زیستی در قهوه وجود دارد و جدا کردنشان از یکدیگر سخت است. این سودمندی‌ها ممکن است از همراهی اثر این ترکیبات با یکدیگر به وجود آید.

کد خبر 375966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha