فریبا خانی: تصوری از دیوار چین نداشتم. اولین‌بار آن را در سریال چنگیز‌خان مغول دیده بودم که اقوام وحشی چگونه از دیوار چین بالا می‌رفتند و حالا در یک جمعه‌ی آفتابی ماه خرداد، پکن را به مقصد دیوار چین ترک می‌کنیم.

درباره‌ي ديوار چين خوانده‌ام كه يكي از عجايب‌ هفتگانه‌ي جهان است و بسياري از آدم‌هاي مشهور و سياستمداران جهان از آن ديدن كرده‌اند. اين ديوار در روزگار حكومت امپراطور‌هاي متعددي ساخته شده است.

كوه‌هاي سبز و زيبا پيش روي ماست و پيچ و تاب ديوار روي كوه‌هاي سبز، نمايي بي‌نظير پيش رويمان مي‌گذارد. به نظرم مي‌رسد كه بيهوده اين‌جا از پرطرفدارترين مكان‌هاي توريستي جهان نشده است. يكي از مسافران به من مي‌گويد:

«شانس آورديد خرداد ماه، دانش‌آموزان چيني هنوز به مدرسه مي‌روند وگرنه اصلاً قادر نبوديد به راحتي از ديوار بالا برويد.»

معبر گاهي تنگ مي‌شود و بايد از پله‌هاي بسيار بلند خودت را بالا بكشي به برج‌هاي نگهباني مي‌رسيم از اين برج‌ها مي‌تواني مسير مارپيچي ديوار را نگاه كني و لذت ببري. خوانده‌ام كه در مسير ديوار چين در هر 500متر يك برج نگهباني قرار دارد و طوري طراحي شده كه مي‌توانستند به سرعت خبر حمله‌ي دشمن را مخابره كنند.

در اين جايگاه‌هاي ديده‌باني باد مي‌وزد بادي خنك و سبز. معماري اين ديوار حيرت‌آور است. اين اثر متعلق به قبل از ميلاد مسيح‌(ع) است. ديوار چين، طولاني‌ترين و بزرگ‌ترين سازه‌ي مهندسي تدافعي و نظامي از لحاظِ زمانِ ساخت در جهان است.

اين ديوار در نقشه‌ي جغرافيايي چين هفت‌هزار کيلومتر امتداد يافته و در سال 1987 ميلادي در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است. عبور از ديوار با پَستي‌بلندي‌ها و پلكان‌هاي تيز آن سخت است.

مدام در طول راه هشدار داده‌اند كه روي ديوار يادگاري ننويسيد! چون متأسفانه خيلي از گردشگران مدام روي ديوار چين يادگاري مي‌نويسند و شما مي‌توانيد يادگار‌ي‌هايي از شهروندان بسياري از كشورها روي اين ديوار مشاهده كنيد.

خيلي‌ها مي‌گويند اين ديوار تنها سازه‌اي‌ است كه از كره‌ي ماه قابل رؤيت است، اما هرچند اين ادعا بارها تکذيب شده، بسياري هم‌چنان دوست دارند اين ادعا را باور كنند.

گردشگراني از سراسر دنيا اين‌جا هستند. بالارفتن در اين آفتاب تند دشوار است و پايين‌آمدن دشوارتر... از ديوار چين پايين مي‌آيم و مي‌دانم اين ديوار با زحمت و تلاش انسان‌هاي زيادي ساخته شده است؛ 300‌هزار سرباز و 500 هزارنفر از مردم عادي. چه انسان‌هاي زيادي كه در ساختن اين ديوار روي اين ارتفاع و در اين مسير سنگي جان خود را از دست داده‌اند.

پايين ديوار چند يادگاري كوچك مي‌خرم و مطمئنم دلم براي اين ديوار زيبا تنگ مي‌شود؛ خيلي تنگ...

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha