همشهری‌آنلاین: شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار اسنادی محرمانه جزئیات توافق میان کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس و قطر در سال ۲۰۱۳ و توافق تکمیلی این کشورها در سال ۲۰۱۴ را فاش و اعلام کرد عدم پایبندی قطر به بندهای این دو توافقنامه دلیل اصلی بحران فعلی است.

سي‌ان‌ان اعلام کرد: توافقنامه ریاض که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۳ امضا و در سال ۲۰۱۴ توافقنامه‌ای در تکمیل آن را تدوین کردند کشورهای عضو این شورا از جمله قطر را به منع حمایت از همه فعالیت‌ها و سازمان‌های تروریستی مخالف این شورا و مصر از جمله اخوان المسلمین ملزم می‌کند.

شبکه سی‌ان‌ان تصاویری از این دو توافقنامه را که در ریاض امضا شد و در یکی از آنها امضای امیر قطر دیده می‌شود؛ منتشر کرد.

قطر و همسایگانش در خیلج فارس در کنار یمن و مصر طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با امضای توافق‌هایی حمایت از گروه‌های متخاصم علیه سایر کشورها را ممنوع کردند.

 وجود این توافق‌ها پیش از این نیز مطرح شده بود اما محتوا و خود این اسناد به دلیل حساسیت موضوع‌هاي مطرح شده و این مساله که این توافق به صورت کاملا محرمانه از سوی سران این کشورها به توافق رسیده تاکنون منتشر نشده بود.

به گزارش ایسنا،گفته می‌شود جزئیات این توافق‌ها که فقط در شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شده‌اند، توسط یک منبع در یکی از کشورهای منطقه که به این اسناد دسترسی دارد ارائه شده است.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، قطر را به عدم پایبندی به این دو توافق متهم کرده‌اند؛ مساله‌ای که می‌تواند دلیل گسترش بزرگ‌ترین و بدترین بحران دیپلماتیک در خاورمیانه طی دهه‌های اخیر را توضیح دهد.

با این حال قطر با انتشار بیانیه‌ای عربستان سعودی و امارات را به نقض ماهیت این توافق متهم کرده و مدعی شده که این کشورها بدون دلیل به تمامیت ارضی قطر حمله کرده‌اند.

در اولین توافق که در ۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۳ به صورت دست‌نویس توسط پادشاه عربستان، امیر قطر و امیر کویت به امضا رسیده طرف‌های مختلف متعهد شدند تا از هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورهای خیلج‌فارس خودداری کنند و همچنین مانع از حمایت‌های سیاسی و مالی گروه‌های "منحرف" در کشورهای خود شوند؛ اصطلاحی که برای توصیف گروه‌های فعال ضد دولتی استفاده شده است.

این توافق که از آن به عنوان "توافق ریاض" یاد می‌شود به صورت مشخص از گروه‌ "اخوان‌المسلمین" نام برده که به هیچ وجه نباید از آن حمایت شود؛ گروهی که اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس، قطر را به حمایت از آن متهم می‌کنند.

در این توافق همچنین تاکید شده که از گروه‌های اپوزیسیون در یمن که می‌تواند کشورهای همسایه را "تهدید" کند حمایت نشود.

در توجیه تحریم‌های شدید علیه قطر طی ماه گذشته همسایگان این کشور در خلیج‌فارس، دوحه را به حمایت مالی از حزب‌الله و برخی گروه‌های "تروریستی" در کنار اخوان المسلمین در مصر متهم کرده‌اند.

در اولین توافق مذکور علاوه بر این کشورهای امضاکننده متعهد شدند تا از رسانه‌های مخالف که اکنون می‌توان آن را اشاره‌ای به شبکه الجزیره دانست، حمایت نکنند.

شبکه الجزیره یک شبکه خبری ماهواره‌ای است که در قطر قرار دارد و از سوی دولت این کشور تاسيس شده است. و از سوي سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به حمایت از گروه‌های اپوزیسیون در منطقه از جمله در مصر و بحرین متهم می‌شود.

در توافق دوم که فوق محرمانه نام گرفته و تاریخ آن به ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ برمی‌گردد پادشاه بحرین و حاکم امارات نیز به عنوان دیگر امضاکنندگان اضافه شده‌اند.

در این توافق به صورت مشخص امضاکنندگان متعهد شدند تا از ثبات مصر با جلوگیری از استفاده از شبکه خبری الجزیره از سوی گروه‌ها و شخصیت‌هایی که دولت مصر را به چالش می‌کشند، حمایت کنند.

در این توافق به صورت مشخص فقط از شبکه خبری الجزیره و نه سایر رسانه‌هایی چون شبکه عربستانی العربیه نام برده شده است.

پس از امضای این توافق شبکه الجزیره کانال خود که به پوشش اخبار مصر اختصاص یافته بود را تعطیل کرد.

در سال ۲۰۰۳ در اسنادی دیگر که توسط وزرای خارجه این کشورها به امضا رسیده نحوه اجرای این توافق‌ها مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

در این اسناد چگونگی جلوگیری حمایت‌ها از اخوان المسلمین و همچنین گروه‌های یمنی و عربستانی که تهدیدی علیه امنیت و ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شوند، مشخص شده است.

با این حال این توافق‌ها فقط قطر را مورد هدف خود قرار نداده‌اند بلکه تمامی بخش‌های آن به تمامی کشورهای امضاکننده برمی‌گردد.

اسناد مربوط به توافق‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نشان‌دهنده تنش‌هاي طولانی مدت میان کشورهای شورای همکاری خیلج فارس است.

پیش از این نیز در مارس ۲۰۱۴ عربستان سعودی، امارات و بحرین سفرای خود را از قطر فراخواندند چراکه مدعی بودند دوحه به تعهدهاي خود در اولین توافق مذکور مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها پایبند نبوده است.

کد خبر 375848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha