یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق با ورود به شهر موصل پیروزی نیروهای این کشور در مقابل داعش را تبریک گفت.

موصل

نخست وزير عراق پس از چندين روز انتظار سرانجام اعلام كرد كه نيروهاي اين كشور توانسته‌اند گروه تروريستي داعش را در آخرين پايگاه‌هايشان در عراق شكست دهند. نظاميان عراقي پس از ۹‌ماه نبرد سخت اكنون در حال پاكسازي متر به متر بخش‌هاي باقي‌مانده اين شهر از نيروهاي گروه تروريستي داعش هستند.براساس گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي باقي‌مانده داعش در بخش‌هاي محدودي از اين شهر گير افتاده‌اند و گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مي‌خواهند نبرد را تا آخرين گلوله خود ادامه دهند.

نظاميان عراق و نيروهاي مردمي اين كشور در تلاش هستند تا مواضع خود را در نزديكي رود دجله مستحكم كنند. براساس گزارش رسانه‌هاي عراق نظاميان اين كشور پرچم عراق را در ساحل غربي دجله برافراشته كرده‌اند. گفته مي‌شود تنها حدود ۱۰۰ نفر از نيروهاي داعش در منطقه محدودي از بخش قديمي شهر موصل گير افتاده‌اند و پاكسازي فقط 2محله باقي مانده است. به گفته فرماندهان ارتش عراق همه نيروهاي باقي مانده داعش با قبول شكست داراي جليقه‌هاي انفجاري هستند.

منطقه غربي رود دجله آخرين جايي محسوب مي‌شود كه نيروهاي داعش در آن پناه گرفته‌اند. با نزديك شدن نظاميان عراقي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه برخي از نيروهاي اين گروه تروريستي با انداختن خود در اين رودخانه قصد فرار داشته‌اند.
نيروهاي دولتي عراق اعلام كردند كه ۳۰ نفر از نيروهاي داعش را كه قصد داشتند از طريق رودخانه دجله فرار كنند، در جريان تازه‌ترين درگيري‌ها كشته‌اند.


موصل به‌عنوان مركز خودخوانده اين گروه در عراق آخرين پايگاه مهم اين گروه به‌حساب مي‌آيد و آزادي آن ضربه سختي به اين گروه تروريستي وارد مي‌كند.

  • رسيدن زمان بازسازي

در روزهاي اخير ارتش عراق با همراهي نيروهاي مردمي عراق توانستند داعش را در مناطقي محدود و كوچك محاصره كنند. بخشي از تروريست‌هاي داعش با فرار از موصل به تلعفر رفته‌اند. رابرت سوفجي، رئيس عمليات مشترك ائتلاف بين‌المللي ضد‌داعش مي‌گويد نيروهاي داعش براي كند كردن روند آزادي كامل موصل بمب‌‌هاي دست‌ساز را در تمام شهر كار گذاشته‌اند. او تأكيد كرده كه در دوران مدرن كسي جنگي مانند موصل را نديده است و تنها نمونه شبيه به آن جنگ جهاني دوم به‌حساب مي‌آيد.

نيروهاي داعش در نا‌اميدي از زنان انتحاري براي تعويق شكست كامل‌شان در مناطق باقي مانده موصل استفاده مي‌كنند.
نيروهاي دولتي عراق در‌ماه ژانويه (اوايل زمستان) بخش شرقي موصل را به‌طور كامل آزاد كردند، اما پس گرفتن بخش غربي اين شهر با كوچه‌ها و خيابان‌هاي باريك و صعب‌العبور با موانع زيادي روبه‌رو بوده است. گروه داعش، موصل بزرگ‌ترين شهر شمال عراق را در سال ۲۰۱۴ و در پي عمليات غافلگيركننده و سريع خود در مناطق شمالي عراق اشغال كرد و آن را «مركز خلافت» خود خواند. از 3سال پيش تا‌كنون حدود ۹۰۰ هزار نفر از ساكنان موصل، يعني نيمي از جمعيت قبل از جنگ، آواره شده‌اند.

برت مك‌گورك، فرستاده آمريكا در ائتلاف ضد‌داعش به خبرنگاران در بغداد گفت: جنگ موصل به‌ويژه در بخش غربي آن از سخت‌ترين جنگ‌هايي بوده كه از زمان جنگ جهاني دوم شاهد آن بوديم.نيروهاي عراقي در كوچه و خيابان‌هاي ويران شهر قديم موصل، پيروزي‌هاي خود را جشن گرفته و ساكنان موصل به‌تدريج در حال بازگشت به شهر هستند. يكي از فرماندهان نيروهاي ضدتروريسم عراق در برنامه‌اي تلويزيوني با اعلام سرنگوني خلافت داعش پيروزي در موصل را به مردم عراق تبريك گفته است.

اكنون اما مرحله‌‌ مهم‌تري براي بازسازي موصل و ديگر شهرهاي عراق در پيش است تا ساكنان آواره اين شهرها بتوانند به خانه و زندگي خود بازگردند. مقام‌‌هاي عراقي خواستار مشاركت جامعه‌بين‌المللي به‌منظور كمك براي بازسازي اين كشور شده‌اند. به گفته مقام‌هاي بين‌المللي، بازسازي عراق و بازگشت آوارگان مهم‌ترين اقدام براي جلوگيري از بازگشت داعش است. نبايد فراموش كرد كه نيروهاي اين گروه تروريستي همچنان مناطق محدودي را در كنترل دارند و از اين مناطق احتمالا دست به حملات تروريستي جديد خواهند زد. 3ميليون نفر از جمعيت عراق آواره شده‌اند و يك سوم اين كشور(۱۱ ميليون نفر) نيازمند كمك‌هاي بشردوستانه هستند.

کد خبر 375690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha