همشهری آنلاین: «ریکاردو موتی» در دنیای موسیقی کلاسیک نام و نشان کمی ندارد و از برترین رهبران ارکستر جهان است. حضور او در ایران و هدایت ارکستر سمفونیک تهران، اتفاق بزرگی بود. در ادامه و از آنجا که اثر هر ارتباطی، به «رفت‌وآمد» است، با اجرای ارکستر سمفونیک تهران در شهر راونای ایتالیا، اتفاق افتخارآمیز دیگری رقم خورد.

موسیقی

به گزارش ایسنا، در اجرای شامگاه گذشته (شنبه، ۱۷ تیرماه) در ایتالیا، ارکستر سمفونیک تهران نشان داد که توانایی بالقوه‌ای دارد که می‌تواند قدرتمندانه مقابل ریکاردو موتی بنشیند و بنوازد. شاید این اتفاق، سدی را در فعالیت‌های موسیقایی ایران در عرصه بین‌المللی بشکند و دری را بگشاید تا علاوه بر افتخارات ایران در حوزه سینما، این‌بار شاهد کسب افتخارهایی از جنس موسیقی باشیم.

از سویی، با توجه به تبلیغات منفی‌ای که به‌طور مستمر برای مخدوش کردن چهره ایران در نظر مردم دنیا می‌شوند، نشان دادن فرهنگ واقعی، هنردوستی و صلح‌طلبی ایرانیان آن هم به زبان بین‌المللی موسیقی، امری ضروری است که در تجربه اخیر، مدیران فرهنگی و ارکستر سمفونیک تهران به‌خوبی از پس انجام این کار برآمدند.

کنسرتی که شامگاه گذشته با همکاری ارکستر فستیوال راونا در سالن «مائورو د آندره» این شهر برگزار شد، حدود چهارهزار نفر مخاطب داشت. رپرتوار این اجرا مانند کنسرتی که در ایران برگزار شد، شامل بخشی از اپراهای جوزپه وردی - آهنگساز ایتالیایی - بود.

میزان رضایت مخاطبان را می‌شد از لبخند روی چهره و تشویق ۱۰ دقیقه‌ای آن‌ها در پایان کنسرت دریافت. گفت‌وگوی مخاطبان با یکدیگر پس از این اجرا نیز حاکی از رضایت‌شان بود. همان‌طور که یکی از حاضران در سالن اجرا به خبرنگار اعزامی ایسنا گفت: اجرای فوق‌العاده‌ای بود. من از شیکاگو (آمریکا) به اینجا آمدم تا این اجرا را ببینم. به ایران تبریک می‌گویم همه‌چیز عالی بود.

در ابتدای این اجرا، سرود ملی ایران و سرود ملی ایتالیا پخش شد و حاضران به احترام این دو کشور به‌پا خاستند.

معاون امور هنری وزارت ارشاد، مدیرعامل بنیاد رودکی، رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، شهردار و فرماندار شهر راونا از جمله حاضران در این کنسرت بودند. همچنین گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در دو اجرای پروژه «جاده دوستی» این ارکستر را همراهی می‌کرد.

یکی از نکات جالب این اجرا، فروش متن اپراهای اجرایی و برنامه کنسرت به مبلغ پنج یورو در میان علاقه‌مندان بود. رازمیک اوهانیان - رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران - درباره فروختن این بروشورها، به ایسنا توضیح داد: این کار برای کمک به هزینه‌های ارکستر است. در خارج از کشور، مردم هزینه فعالیت ارکسترها را می‌پردازند. آن‌ها به ارکسترها کمک می‌کنند و از آن طرف، دولت در مالیات به آن‌ها تخفیف می‌دهد.

ریکاردو موتی در پایان اجرا و هنگام تشویق مردم، از شهرداد روحانی - رهبر ارکستر سمفونیک تهران - درخواست کرد تا روی صحنه برود و در کنار او بایستد. این رهبر ارکستر ایتالیایی همچنین دسته گلی را که او داده بودند، به یکی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران هدیه کرد.

پس از پایان یافتن کنسرت، ایتالیایی‌ها در یک ضیافت شام و موسیقی ایرانی و ایتالیایی، از مهمانان ایرانی خود پذیرایی کردند. آن‌ها همچنین هدایایی را به رسم یادبود به مدیران فرهنگی حاضر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دادند.

کد خبر 375642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha