همشهری آنلاین: محققان دانشگاه لاند سوییس دریافتند پرندگانی که از یک گونه هستند ولی از مسیرهای مختلفی مهاجرت می‌کنند، ژنوم‌های متفاوت دارند.

تغییر ژن مهاجرت پرندگان بر اساس جغرافیا

به گزارش ایرنا، گونه‌ای از پرندگان موسوم به سسک بیدی با نام علمی (Phylloscopus trochilus) در جنوب سوئد به دنیا آمده و رشد می‌کند اما در فصل سرد به آفریقای غربی مهاجرت می‌کند.

این در حالی است که پسرعموهای همین پرندگان که ساکن شمال سوئد هستند، به آفریقای جنوبی مهاجرت می‌کنند. در تحقیقات انجام شده مشخص گردید مسیرهای مختلف مهاجرت این پرندگان روی ژنوم آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

محققان ساختار ژنتیکی سسک بیدی ساکن جنوب و شمال سوئد را به طور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند و با مقایسه ساختار ژنتیکی این دو گروه پرندگان دریافتند ژنوم آن‌ها تقریبا یکسان است.

در واقع در این گروه از پرندگان تنها 200 ژن در دو قسمت مختلف ژنوم آن‌ها متفاوت است. همچنین در این تحقیقات مشخص تعدادی از 200 ژن مذکور، مربوط به سازگاری با شرایط فیزیولوژیکی مهاجرت هستند، اما در حال حاضر محققان هیچ ایده‌ای در مورد عملکرد مابقی آن‌ها ندارند.

این تحقیقات موجب بهبود درک محققان از تاثیر مهاجرت بر ساختار ژنتیکی پرندگان شد و زمینه را برای تحقیقات بعدی در این حوزه فراهم ساخت.

کد خبر 375575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha