علی ابراهیمی: با وجود الزامات و تکالیف قانونی برای حمایت از تولید داخلی و فهرست‌های متعدد کالاهای ممنوعه وارداتی خارجی که مشابه تولید داخل دارند، بازار مصرف کشور به محلی برای جولان انواع کالاهای مصرفی خارجی تبدیل شده است.

فروشگاه

گزارش ميداني خبرنگار همشهري از وضعيت مراكز خرده‌فروشي و به‌ويژه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سطح شهر حاكي است كه علاوه بر محصولات صنعتي خارجي كه مشابه توليد داخل دارند، قفسه اين فروشگاه‌ها مملو از انواع محصولات صنايع غذايي، شوينده، بهداشتي و سلولزي است؛

اقلامي كه اغلب از طريق قاچاق و در سايه اندك واردات رسمي، راهي بازار مصرف كشور شده و با تبليغات گسترده و فارغ ازهرگونه نظارت بر قيمت و كيفيت فروخته مي‌شوند. كالاهايي كه با وجود مزيت نسبي توليد و دانش فني توليد‌كنندگان داخلي، واردات گسترده و عرضه آنها با استفاده از تبليغات ماهواره‌اي و نام شركت‌هاي خارجي شرايط زمينگير شدن صنايع داخلي را فراهم كرده است.

  • از چيپس و بيسكوئيت تا ماكاروني

بررسي وضعيت عرضه مواد غذايي در فروشگاه‌هاي سطح شهر بيانگر اين واقعيت است كه بسياري از اقلام خوراكي كه اكنون در كشورمان توليد‌كنندگان مطرحي براي توليد و عرضه آن وجود دارد به وفور در بازار مصرف عرضه مي‌شود. موضوعي كه چندي پيش موجب اعتراض يكي از اعضاي اتاق بازرگاني در جلسه هيأت نمايندگان شد و وي با ارائه نمونه‌هايي از بيسكوئيت و چيپس وارداتي خارجي عرضه شده در بازار، خواستار حمايت از صنايع داخلي شد.

در بازار اين روزهاي مواد خوراكي و محصولات صنايع غذايي، انواع ماكاروني، كمپوت و كنسرو، آدامس، چيپس، تنقلات(پاستيل، شكلات و..)، بيسكوئيت، انواع سس‌ها، تن ماهي، ادويه‌جات و چاشني‌ها، آبميوه، كمپوت، زيتون، انواع روغن نباتي به‌ويژه روغن زيتون خارجي با برند كشور‌هاي تايلند، سنگاپور، ايتاليا و اسپانيا، تركيه و... با صرف هزينه‌هاي دلاري بسيار از طريق اندك واردات رسمي و اغلب به‌صورت قاچاق وارد شده و بدون نظارت دستگاه‌هاي متولي صدور مجوز و رصد كيفيت، قيمت و عرضه، به مشتريان عرضه مي‌شود.

  • آشفته‌بازار بهداشتي، آرايشي و سلولزي‌

بررسي وضعيت عرضه انواع محصولات شوينده، بهداشتي، آرايشي و سلولزي در فروشگاه‌هاي سطح شهر نيز بيانگر سهم‌خواهي محصولات خارجي از بازار مصرف كشورمان است؛ به‌نحوي كه اكنون انواع و اقسام محصولات بهداشتي(صابون، شامپو، خمير دندان، شوينده‌هاي بدن و...) خارجي به وفور در فروشگاه‌هاي بزرگ عرضه مي‌شود.

با وجود اين ميزان و كيفيت عرضه مواد شوينده، بهداشتي، آرايشي و سلولزي خارجي در بازار متفاوت بوده و برخي محصولات شوينده خارجي مانند پودر لباسشويي به‌دليل شرايط مطلوب توليدكنندگان داخلي نسبت به محصولات بهداشتي و به‌ويژه آرايشي كمتر و برخي مواد پاك‌كننده خارجي بيشتر عرضه مي‌شود.

اما در زمينه محصولات آرايشي به‌دليل نبود توليد داخل با كيفيت و قيمت رقابتي و اعمال ممنوعيت يا تعرفه واردات بالا، اكنون اغلب كرم‌ها و لوازم آرايشي خارجي به‌صورت قاچاق وارد و به وفور در بازار مصرف عرضه مي‌شود. در بازار محصولات سلولزي نيز به‌رغم وضعيت مطلوب توليد و عرضه داخلي اين محصولات، انواع دستمال‌كاغذي خارجي وارد و حتي با قيمت‌شكني در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به مشتريان عرضه مي‌شود.

  • فروش اقلام قاچاق در سايه واردات رسمي

دبير انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي در مورد وضعيت عرضه محصولات خارجي در بازار اين اقلام به خبرنگار ما اعلام كرد: عرضه محصولات خارجي در زمينه مواد شوينده به‌دليل قيمت و كيفيت مناسب توليدات داخلي چندان زياد نيست اما در مورد مواد بهداشتي و آرايشي شرايط متفاوت است.

متأسفانه تبليغات وسيع و بدون محدوديت اين اقلام در شبكه‌هاي مجازي و ماهواره‌ها، توليد داخل را در تنگنا قرار داده است. جمشيد فروزش با بيان اينكه اينگونه كالاهاي خارجي كه بخشي از آن به‌صورت رسمي و بخش عمده به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود بدون هيچ قيمت‌گذاري و نظارتي در بازار عرضه مي‌شود، افزود:

در اقلام آرايشي مشكلات 10برابر است كه اين اقلام پرمصرف و داراي قيمت‌هاي فروش بالاست كه عمدتا به‌صورت قاچاق وارد و در بازار عرضه مي‌شود. به گفته وي قبلا 15درصد اقلام آرايشي از مبادي رسمي و اكنون ميزان واردات قانوني به حدود 30درصد افزايش يافته و هنوز 70درصد اين اقلام به‌صورت قاچاق وارد مي‌شود.

نكته قابل توجه آن است كه راهيابي يك كالا به قفسه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گران است اما واردكنندگان اين اقلام، قفسه‌هاي فروشگاه‌هاي مذكور را خريداري كرده و واردات رسمي 10تا 20درصدي اقلام بهداشتي و آرايشي به پوششي براي عرضه اقلام وارداتي قاچاق تبديل شده است. درصورت پيگيري دستگاه‌هاي نظارتي نيز، مسئولان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با نشان دادن برگ سبز گمركي محدود اقلام واردات رسمي، عرضه ساير كالاهاي قاچاق را توجيه مي‌كنند.

کد خبر 375558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha