همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای با اشاره به اینکه کشورمان یکی از قربانیان سلاح کشتار جمعی است، بر حمایت کامل و قاطع ایران از پیمان منع کامل سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

 حمایت قاطع ایران از پیمان منع کامل سلاح هسته ای

به گزارش ایرنا، نمایندگان کشورهای مخالف سلاح هسته ای روز جمعه در پی سه هفته بحث و بررسی طی نشستی در تالار کنفرانس شماره یک مقر سازمان ملل متحد، متن پیمانی را مبنی بر منع کامل ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته ای تحت هر شرایطی را به تصویب رساندند.

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در پایان این نشست، حمایت ایران را از تلاش های بین المللی برای امحای کامل سلاح هسته ای اعلام داشت.

نجفی در سخنانی پس از تصویب این معاهده، گفت: جمهوری اسلامی ایران قویاً از هدف این معاهده در ممنوع کردن تملک و استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای در جهان حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه ایران خود یکی از قربانیان سلاح کشتار جمعی است، به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن سلاح کشتار جمعی اشاره کرد و اقدام کنفرانس در اشاره به نقش رهبران مذهبی در تلاش برای امحای کامل سلاح هسته ای در متن معاهده را مورد تقدیر قرار داد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای با یادآوری خطرات سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی در منطقه حساس خاورمیانه گفت: پیشنهاد ایران در ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه یکی از نمونه های تلاش کشورمان برای رفع خطر این سلاح از منطقه است.

بر اساس این گزارش، این معاهده برای نخستین بار 70 سال بعد از استفاده آمریکا از سلاح هسته ای در هیروشیما و 50 سال پس از انعقاد معاهده منع اشاعه سلاح هسته ای (ان پی تی)، از نظر حقوقی تملک، تولید، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای را تحت هر شرایطی به طور کامل ممنوع می کند.

همچنین، طبق این معاهده، دارندگان سلاح هسته ای موظف هستند پس از لازم الاجرا شدن آن، فهرست سلاح هسته ای خود و تأسیسات تولید آنها را به دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده و سریعاً آنها را از حالت عملیاتی خارج سازند و سپس طبق یک برنامه زمان بندی شده که باید به تصویب کشورهای عضو برسد، همه آنها را تحت نظارت و راستی آزمایی بین المللی منهدم کنند.

کد خبر 375537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha