همشهری آنلاین: ذخایر نفت و میعانات گازی عربستان سعودی علیرغم رکورد تولید این کشور در سال گذشته میلادی تقریبا بدون تغییر در حدود ۲۶۱ میلیارد بشکه باقی مانده است.

مهر به نقل از رویترز نوشت: شرکت آرامكو عربستان سعودی که ذخایر نفتی این کشور را حسابرسی می‌کند اعلام کرد، ذخایر نفت خام و میعانات نفتی عربستان سعودی در سال گذشته میلادی علیرغم رکورد تولید تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

مسئولین آرامكو اعلام کردند، تولید روزانه نفت این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید که یک رکورد جدید محسوب می‌شود؛ در حالیکه تولید نفت آرامكو در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز گزارش شده است.

مجموع ذخایر نفت و گاز قابل استخراج عربستان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۶۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه برآورد شده که این رقم برای سال قبل از آن ۲۶۱ میلیارد و یکصد میلیون بشکه ثبت شده که فقط تغییر جزیی در آن بوجود آمده است.

بر همین اساس، عربستان سعودی صاحب بزرگ‌ترین ذخایر نفت قابل استخراج در جهان است.

«سعد الحسینی» مدیر سابق اجرایی شرکت آرامكو و مشاور فعلی در حوزه انرژی آرامكو گفت: ذخایر گاز این شرکت به ۲۸.۳ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است و علیرغم تولید ۳.۶ میلیارد بشکه‌ای نفت عربستان توسط شرکت آرامكو در سال گذشته میلادی، ذخایر نفت این شرکت تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

مسئولین آرامكو پیش از این اعلام کرده بودند که دو میدان بزرگ نفتی دیگر و یک میدان گازی در قسمت شرقی عربستان کشف کرده‌اند.

آرامكو تنها شرکت عهده‌دار استخراج نفت در عربستان است و صادرات این شرکت در سال گذشته میلادی به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دارد؛ ضمن اینکه صادرات آرامكو به کشورهای آسیایی ۶۶ درصد بود که این رقم برای سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۵ درصد گزارش شده است؛ اما صادرات نفت عربستان به آمریکا در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کد خبر 375469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha