چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

متأسفانه رسانه همیشه کارگشا نیست و گاهی گره‌های یک مشکل را کورتر می‌کند. ما گاهی نمی‌دانیم حد و مرزهای اخلاقی، حقوقی و انسانی در رسانه‌ای کردن یک موضوع کجاست؟

امروز سالگرد درگذشت عباس كيارستمي در پاريس است و با توجه به جنجال‌هاي درمان و پرونده پزشكي او، فكر مي‌كنم رسانه در اين ماجراي جنجالي و نتايج نهايي آن بي‌تقصير نبود؛ اين موضوعي است كه در طول يك‌سال گذشته كمتر به آن پرداخته شده است. آيا ورود رسانه‌اي به پرونده درمان يك شخص مشهور، كمكي به درمان او مي‌كند؟ آيا مردم بايد بفهمند او به چه نوع بيماري‌اي مبتلاست؟ آيا با ايجاد حساسيت بيشتر و مراجعات مكرر به بيمارستان محل بستري او درمان او تسريع مي‌شود يا قصورات احتمالي كاهش مي‌يابد؟ توجه و دقت عمل بيش از حد هميشه نتيجه مطلوب نمي‌دهد. در پرونده‌هاي پزشكي آدم‌هاي مشهور به تكرار مشاهده شده كه از اينگونه حساسيت‌ها بعضا سودي نبرده‌اند. نمونه‌اش الويس‌پريسلي است.

او به‌دليل بي‌خوابي‌ها و مصرف قرص‌هاي فراوان مشكل بزرگي در روده بزرگش داشت كه بايد عمل مي‌شد اما هيچ پزشكي حاضر به عمل او نبود. چرا؟ چون همه مي‌ترسيدند اگر مشكلي پيش بيايد از زير تيغ رسانه‌ها جان سالم به در نمي‌برند. آنها فقط دارودرماني مي‌كردند و الويس پريسلي به گواهي نظر كارشناسان مجرب پزشكي قانوني عاقبت در دستشويي منزلش به‌دليل يبوست، دچار ايست قلبي شد و از دنيا رفت؛ يعني به همان دليلي مرد كه پزشكان جرئت نمي‌كردند با عمل جراحي آن را رفع كنند. يكي از مشكلات عباس كيارستمي هم اين بود كه عباس كيارستمي بود. كسي نمي‌داند اما شايد اگر پاي رسانه به وسط ماجرا كشيده نمي‌شد، در سكوت و بي‌خبري مشكلات راحت‌تر حل مي‌شد.

عباس كيارستمي بنا به هر دليلي كه دستش از اين دنيا كوتاه شده باشد، قطعا رسانه هم قصوري هر چند اندك داشته است. بي‌گمان اگر در شرايطي كه روند درمان و ريكاوري او به خوبي در ايران دنبال مي‌شد، تصميم كبرايش را برخلاف نظر تيم پزشكي براي رفتن به پاريس نمي‌گرفت، ممكن بود او را همچنان در جمع خويش حاضر مي‌ديديم. آيا شلوغ‌كاري‌هاي رسانه‌اي در گرفتن اين تصميم نادرست بي‌تأثير نبود؟ با گذشت بيش از يك‌سال از درگذشت او، ماجراهاي حاشيه‌اي درمان او در ايران همچنان ادامه دارد. آيا خيمه سنگين رسانه‌اي روي اين موضوع همچنان به نفع جامعه است؟ من فكر نمي‌كنم. آيا بايد كار را به جايي رساند كه ديگر هيچ پزشكي در ايران جرئت نكند شخص مشهوري را درمان كند؟ به‌فرض كه بگوييم افراد مشهور پول دارند و به خارج مي‌روند، ولي آيا اگر دچار سكته قلبي شدند يا مشكل آپانديس پيدا كردند هم مي‌توانند خودشان را به خارج از كشور برسانند؟

بقيه مردم بايد چه كار كنند؟ رسانه، يكي را مساوي همه قرار مي‌دهد. اگر رابطه ميان پزشك و بيمار به‌دليل حساسيت‌هاي رسانه‌اي روي اين پرونده، دچار اشكال شود و اعتماد ميان اين دو كاهش بيابد، چه‌كسي نفع مي‌برد. در ميانه اين جنجال، باد همه ما را با خود خواهد برد.

کد خبر 375199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha