مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که انسان ۱۰۰ هزار سال پیش مهاجرت آرام خود را به خارج از آفریقا آغاز کرد، بذرهای ژنتیکی را به همراه داشت تا بتواند از خود در برابر سرمای کشنده اروپا و آسیا محافظت کند.

آرتروز

براساس گزارش ساينس الرت، همين ژن‌ها اكنون نادانسته به باري از درد براي ميليون‌ها انسان امروزي تبديل شده‌است. نتايج مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد ژني كه به اجداد انسان در نجات از سرماي شديد و سرمازدگي كمك كرده‌است، احتمال ابتلا به آرتروز را افزايش مي‌دهد.

براساس بررسي‌هاي محققان دانشگاه استنفورد و هاروارد شكلي از ژن GDF5 كه با رشد استخوان و شكل‌گيري مفاصل در ارتباط است، روي افرادي كه حامل ژن جهش يافته‌ هستند دو تاثير دارد،‌طول استخوان‌ها را كاهش مي‌دهد و شانس ابتلا به آرتروز را افزايش مي‌دهد.

در اين مطالعه جديد محققان موفق به شناسايي منطقه‌اي تا پيش از اين ناشناخته در دي‌ان‌دي دربرگيرنده ژن GDF5 شدند. در اين منطقه كه GROW1 نام دارد،‌ محققان تغييرات نوكلئوتيدي را يافته‌اند كه در اروپايي‌ها و آسيايي‌ها شايع است اما به ندرت در آفريقا ديده مي‌شود.

از اين رو دانشمندان احتمال مي‌دهند اين تغيير ژنتيكي كه در نيمي از اروپايي‌ها و آسيايي‌ها ديده مي‌شود، زماني بروز يافته كه انسان درحدود 50 هزار تا 100 هزار سال پيش آفريقا را ترك كرد تا براي مهاجران فوايد فيزيولوژيكي به همراه داشته باشد. از آنجايي كه اين جهش با هدفي مثبت انتخاب شده، در بدن ميليارد‌ها انسان وجود دارد و اگرچه احتمال ابتلا به آرتروز را در افراد درحد كمي افزايش مي‌دهد، اما مسئول ابتلاي ميليون ها مورد آرتروز در سرتاسر جهان است.

محققان احتمال مي‌دهند بدني متراكم‌تر با استخوان‌هاي كوتاه‌تر خطر شكستگي استخوان‌ها و آسيب‌ديدگي‌هاي شديد را كاهش مي‌داده‌است و فوايد چنين استحكامي در آن دوران بسيار بيشتر از درد و ضعف مفاصل بوده‌است. اين ويژگي همچنين از شدت خطراتي كه آب و هواي به شدت سرد براي بدن به همراه دارد نيز مي‌كاسته‌است از اين رو در دوراني وارد ژنتيك انسان شده‌است كه او براي مهاجرت از ميان سرزمين‌هاي به شدت سرد و منجمد و بقا به آن نياز داشته‌است.

کد خبر 375126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha