همشهری‌آنلاین: مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان به مطالب منتشر شده در کتاب خاطرات یکی از مقاطعه‌کاران سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر این‌که خلاص شدن او در پرونده قتل دو تن در سال ۲۰۱۱ حاصل توافقی میان دولت پاکستان و آمریکا بوده، واکنش نشان دادند.

 ریموند دیویس، مقاطعه‌کار سابق سازمان سیا هفته گذشته با انتشار کتاب خاطرات خود به سرتیتر اخبار تبدیل شد.

دیویس در این کتاب ادعا کرده است: شجاع پاشا، رئیس سابق سازمان جاسوسی پاکستان مسئول حل و فصل پرونده قتلی بوده که او در آن متهم بود.

به گفته این مامور سیا، پاشا با پرداخت حدود دو و نیم میلیون دلار به خانواده‌های دو مردی که توسط دیویس کشته شده بودند باعث رهایی او از این پرونده شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس،این واقعه بحرانی دیپلماتیک را در روابط دو کشور ایجاد کرده بود.

دیویس در کتابی تحت عنوان "مقاطعه‌کار: من چگونه وارد زندان پاکستان شدم و بحرانی دیپلماتیک را ایجاد کردم" نوشته از نظر او به عنوان مامور سازمان سیا، دو پاکستانی کشته شده که سلاح حمل می‌کردند یک تهدید محسوب می‌شدند.

او در این‌باره نوشته است: من هرگز پیش از این کسی را نکشته بودم و خوشبختانه تمام گلوله‌هایي که شلیک کردم به این دو نفر برخورد کرد.

در همین حال یکی از مقام‌هاي اطلاعاتی پاکستان اذعان کرده که آژانس جاسوسی کشورش به سازمان سیا براي آزاد کردن دیویس از پاکستان کمک کرده است. با این حال خاطر نشان کرده که چنین کمکی هرگز در آینده به سیا ارائه نشد.

او در این‌باره توضیح داد: آزادی دیویس توافقی بین دو کشور و نه بین دو فرد بود. در واقع این اقدام در نتیجه تمایل و همکاری خوب میان دو آژانس و دو کشور بود.

علاوه بر این فرد، یکی از مقاما‌هاي امنیتی پاکستان که از نزدیک اطلاعاتی درباره پرونده دیویس به ویژه پس از بازداشت او داشته است تایید کرده که پاکستان به روند آزادی این مقاطعه‌کار آمریکایی کمک کرده.

این مقام پاکستانی همچنین نسبت به انتشار این کتاب خاطرات رسواکننده ابراز خشم کرد و در این‌باره گفت: اگر هدف این کتاب وارد کردن پاکستان و آژانس جاسوسی آن به کمپینی نادرست است ریموند و حامیان او برای مدت کوتاهی به این هدف دست پیدا می‌کنند اما پاکستان و آژانس‌های اطلاعاتی آن در آینده مجبور به تکرار چنین لطفی نخواهند بود.

کد خبر 374979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha