مجموع نظرات: ۲
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

حامد فوقانی: آماری که ایستگاه‌های سنجش صوت تهران به ثبت می‌رساند نشان می‌دهد در محدوده اطراف فرودگاه مهرآباد میزان آلودگی صوتی به طرز باورنکردنی نسبت به سایر مناطق بالاست.

فرود شبانه هواپیماها روی اعصاب شهروندان

جالب اينكه آلودگي صوتي محله‌هايي كه در همسايگي مهرآباد قرار دارند همچنان در ساعت شبانه، فراتر از حد استاندارد هستند و آرامش ساكنان را بر‌هم زده‌اند. اين موضوع به فرود‌هواپيماهايي برمي‌گردد كه برخلاف قرارهاي قبلي، پس از ساعت 24(12شب) روي باند مهرآباد مي‌نشينند. به همين‌خاطر هنوز بسياري از اهالي اين محله‌ها در تماس با روزنامه همشهري، از بي‌توجهي مسئولان وزارت راه و شهرسازي و سازمان هواپيمايي كشور نسبت به اين موضوع گلايه مي‌كنند؛ به‌طور نمونه حسن اسحاقي يكي از ساكنان محله با بيان اينكه هنوز پروازهاي شبانه مهرآباد بسيار زياد است، گفت: «چرا مسئولان وزارت راه و شهرسازي به قول خود در رابطه با ممنوع كردن فرود شبانه پروازها عمل نمي‌كنند؟» اشاره اين شهروند، ساكن در 20متري شمشيري به دستور عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در 9شهريور سال 93است كه گفته بود، پروازهاي شبانه مهرآباد، به جز پروازهاي اورژانسي بايد حذف شود. آن زمان محمدعلي ايلخاني، مديرعامل وقت شركت فرودگاه‌هاي كشور نيز عنوان كرد از ابتداي آذرماه، پروازهاي شبانه فرودگاه مهرآباد تهران از ساعت 24تا 5بامداد انجام نمي‌شود كه با اين كار‌ ‌مردم منطقه به‌ويژه منطقه تهرانسر آرامش بيشتري در مدت استراحت شبانه خواهند داشت. با وجود اين، بررسي‌هاي روزانه، ماهانه و سالانه 3سال اخير، محله‌هاي اطراف مهرآباد، همچون تهرانسر، اكباتان، هاشمي، استاد معين، مهرآباد جنوبي، شمشيري، شهيددستغيب و دكتر هوشيار از نظر ميانگين تراز صوتي، گوياي اين واقعيت مي‌شود كه آلودگي صوتي چنين محله‌هايي بيشتر از 65دسي‌بل است.

  • 127دسي‌بل بيشتر از استاندارد

براساس آنچه ايستگاه‌هاي ثابت سنجش صوت ميدان تهرانسر، آذري و ميادين بهاران و الغدير نشان مي‌دهند، هرچه ايستگاه‌ها نزديك‌تر به فرودگاه مهرآباد هستند، آلودگي صوتي بيشتري را به ثبت رسانده‌اند. آنگونه كه طي بازه ساعتي يك تا 5و 5دقيقه يكشنبه (نخستين ساعات ديروز كه در آنها پروازهاي شبانه‌اي نبايد انجام مي‌شد) در ميدان تهرانسر آلودگي صوتي 61تا 72دسي‌بل و در محله آذري 68دسي‌بل به ثبت رسيده است؛ يعني حدودا ميزان آلودگي صوتي بين 16تا 27دسي‌بل بيشتر از حد استاندارد شبانه بوده و باعث آزار شهروندان شده است. درصورتي كه با فاصله گرفتن از فرودگاه مهرآباد، تراز آلودگي صوتي در همين محدوده زماني كاهش يافته؛ به‌طوري كه در ايستگاه‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران در ميدان بهاران 60تا 63دسي‌بل اندازه‌گيري شده است. در اين بين به گفته زهرا صداقت يكي از اهالي شهرك گلها در محدود تهرانسر شب‌هايي كه سرعت وزش باد بيشتر مي‌شود، آلودگي صوتي هواپيماها نيز انگار بيشتر مي‌شود. وي با بيان اينكه دچار مشكل ناشنوايي موقت شده افزود: «پزشكان علت را آلودگي صوتي تشخيص داده‌اند.»

  • مقاومت در برابر كاهش آلودگي

اقبال شاكري هم كه عضو كميته پايش آلودگي صوتي شوراي شهر تهران است، اعلام كرده منطقه‌۹ بيشترين آلودگي صوتي در مناطق تهران را دارد.
اين عضو شوراي شهر تهران گفت: «بارها پيشنهادهايي درخصوص فرودگاه مهرآباد به وزارت راه و شهرسازي و مديران فرودگاه مهرآباد ارائه شده اما هنوز به‌دليل منافع اقتصادي در برابر پيشنهادها حتي نصب ديوار صوتي مقاومت كنند.»

  • آيا مهرآباد جريمه مي‌شود؟

در خوش‌بينانه‌ترين حالت هر 10شب يك‌بار مهرآباد پرواز شبانه‌اي نداشته است. حال آلودگي صوتي اين فرودگاه قديمي همچنان اهالي را آزار مي‌دهد كه طبق مصوبه مجلس، اين امر بايد با جريمه همراه شود. آنگونه كه نمايندگان مجلس در جريان بررسي لايحه هواي پاك با ماده 29آن موافقت كرده‌اند، ايجاد هرگونه آلودگي صوتي توسط منابع ثابت و متحرك، ممنوع بوده و درصورت تخلف منابع‌ ثابت مرتكب به پرداخت جريمه نقدي از 10ميليون تا 20ميليون ريال محكوم مي‌شود. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد كه آيا مسئولان براي جلوگيري از تخطي فرودگاه مهرآباد در توليد آلودگي صوتي فراتر از استاندارد دست به جريمه مي‌برند يا خير؟

  • آلودگي صوتي ميدان تهرانسر از ساعت يك‌ بامداد تا 13 ديروز

حداقل تراز صوتي ثبت شده ساعت 3و 3دقيقه: 56.3‌دسي‌بل
حداكثر تراز صوتي ثبت شده ساعت 9و 9دقيقه: 72.04دسي‌بل
استاندارد آلودگي صوتي مناطق مسكوني در روز: 55دسي‌بل
استاندارد آلودگي صوتي مناطق مسكوني در شب: 45دسي‌بل

  • صداي فرودگاه و افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع 2

نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد افرادي كه نزديك فرودگاه‌ها و زير مسير پروازي هواپيماها زندگي مي‌كنند، ۸۶درصد بيشتر از افرادي كه ساكن مناطق كم سر و صدا هستند، در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 قرار دارند. اين مطالعه توسط گروهي از محققان بهداشت عمومي سوئيس در بازال انجام شده است. آنها تأكيد كرده‌اند كه اين مشكل در افرادي بيشتر است كه مسئولان فرودگاه نزديك مناطق مسكوني نسبت به ممنوعيت پروازهاي شبانه بي‌توجه هستند. محققان مذكور معتقدند سر و صداي ناشي از هواپيمايي كه از فراز منطقه عبور مي‌كند، تأثير مخربي بر سوخت‌وساز بدن دارد و به افزايش سطح قند خون بدن منجر مي‌شود. گفتني است ديابت نوع 2مي‌تواند به بيماري قلبي، سكته مغزي، قطع عضو و نابينايي منجر شود. 

کد خبر 374929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha