شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: این روزهای تابستان، زمان چشم‌نوازی میوه‌هاست. رنگ‌های گرم و متنوع میوه‌ها خانم‌ها را سر ذوق می‌آورد تا نشاط را به آشپزخانه بر‌گردانند.

مربای توت فرنگی

يكي از بهترين توليداتي كه مي‌توانيد با ميوه‌هاي فصل داشته باشيد؛ تهيه مرباهاي خانگي است. مرباهاي خاص و خوش‌عطر و رنگي كه ذوق‌وشوق صبحانه‌خوردن را در افراد خانواده زياد مي‌كند و آنها را پاي سفره صبحانه مي‌كشاند. در اين ميان شايد براي خانم‌هاي جوان آماده‌كردن مربا؛ از ابتدا تا انتها كار سختي به‌نظر برسد. اما از آنجايي كه بايد از يك نقطه‌اي به بعد آستين‌ها را بالا زد و شروع كرد؛ قدم به قدم با فوت و فن‌هاي پخت مربا با ما همراه باشيد و نتيجه را خودتان ببينيد و لذت ببريد. دستور پخت بيشتر مربا‌ها تقريبا شبيه به هم است؛ اما فوت و فن‌هاي پخت آنهاست كه باعث مي‌شود محصول نهايي شما خوشرنگ و خوش‌جلوه باشد. با ما همراه باشيد و از همين حالا سفره‌هاي صبحانه رنگارنگ‌تان را تصور كنيد و لذت ببريد.

  • خداحافظي با كپك

مهم‌ترين قدم قبل از پخت مربا آماده‌كردن قابلمه‌اي است كه قرار است ميوه‌ها و شكر در آن بجوشد. گام بعدي آماده‌كردن شيشه‌ها براي نگهداري مرباهاست. بهتر است قابلمه‌ را بشوييد، مقداري آب درون آن بجوشانيد، براي صرفه‌جويي در زمان و گاز، مي‌توانيد بعد از چنددقيقه آب درون قابلمه را خالي كنيد و آن را دوباره روي گاز برگردانيد تا كاملا خشك شود. حالا مي‌توانيد مطمئن شويد كه تا مقدار زيادي از كپك‌زدن مرباها جلوگيري كرده‌ايد. حالا به سراغ شيشه‌هايي برويد كه قرار است درون آنها مرباها را نگهداري كنيد. شيشه‌ها را درون قابلمه‌ بزرگي كه پر از آب است قرار دهيد و روي گاز بگذاريد. اجازه دهيد يكي‌دودقيقه درون آب جوش باشند و بعد آنها را درون سيني فر بچينيد، و به‌مدت 10دقيقه، در دماي 180درجه قرارشان دهيد. اين كار فقط از كپك‌زدن جلوگيري نمي‌كند بلكه از تغيير رنگ نهايي مربا هم جلوگيري مي‌كند.

  • عطر و رنگ مرباها

اگر مي‌خواهيد قبل از آنكه كسي دستپخت شما را بچشد، مجذوب رنگ و بوي آن شود، بايد به فكر لعاب‌دادن به رنگ و عطر مرباها باشيد. براي اينكه مرباي شما رنگ درخشان و شفافي داشته باشد، بهتر است از شكر قهوه‌اي استفاده كنيد. شايد در گذشته شكر قهوه‌اي كمتر شناخته شده بود اما اين روزها به‌راحتي در مغازه‌ها پيدا مي‌شود. شما مي‌توانيد كل شكر مورد نياز مربا را، شكر قهوه‌اي درنظر بگيريد يا شكر قهوه‌اي را با شكر سفيد مخلوط كنيد. براي اينكه مرباهاي شما شكرك نبندد، علاوه بر دقت در تعيين ميزان شكر مورد استفاده، شكر قهوه‌اي را با 2 تا 3قاشق سوپخوري آب و 2قاشق آبليمو مخلوط كنيد و سپس روي شعله گاز قرار دهيد و تا زماني كه شكر كاملا حل شود به آن حرارت دهيد. براي عطر مربا هم مي‌توانيد از دانه‌هاي خوشبو‌كننده مثل هل استفاده كنيد.

  • مرباهاي خاص!

بعد از پخت يكي دو مربا، كم‌كم فوت‌وفن‌هاي پخت را متوجه خواهيد شد و مي‌توانيد با خيال راحت به سراغ موارد خاص برويد! براي تنوع بيشتر و تجربه مي‌توانيد مرباهايي مانند مرباي بادمجان، پوست پرتقال، مخلوط انبه و هلو، گيلاس و... را در دستور كارتان قرار دهيد. رفته‌رفته مي‌توانيد روي ظاهر مربا بيشتر مانور دهيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد با هويج و خياري كه به‌صورت ورقه‌اي و نازك برش خورده است، گل‌هاي زيبايي درست كنيد و آنها را درون شيشه‌هاي زيباي‌تان قرار دهيد. بعضي از ميوه‌ها را هم مي‌توانيد قالب بزنيد و شكل‌هاي برش‌خورده‌ آنها را به‌عنوان مربا آماده كنيد. دقت كنيد كه براي ترد‌شدن ميوه‌ها به سراغ راه‌حل‌هايي مانند استفاده از آب و آهك نرويد. علاوه بر مضراتي كه براي بدن دارد، كيفيت و طعم مرباي شما را هم تحت‌تأثير خود قرار مي‌دهد.

  • شربت‌هاي خانگي هم بسازيد

در كنار مرباهايي كه شما تهيه مي‌كنيد، بعضي از ميوه‌ها فرآورده‌هاي خوش‌طعم ديگري در همين دسته دارند كه باز آماده‌كردن آنها از شما يك كدبانوي تمام عيار مي‌سازد. شربت‌ها و مارمالاد‌ها همان خوراكي‌هاي خوش‌عطر و طعم هستند. تفاوت اين‌دسته از دسرهاي خانگي با مرباها در اين است كه شما اينها را نمي‌توانيد با تنوع بالايي كه براي مربا وجود دارد، تهيه كنيد. اين روزها، روزهاي رونق توت‌فرنگي و آلبالو است، حتما در كنار مرباهايي كه از اين دو ميوه تهيه مي‌كنيد، به سراغ شربت و مارمالاد آنها نيز برويد. در زمان خريد ميوه‌ها توجه كنيد كه لك، خرابي يا لهيدگي نداشته باشند چرا كه به شكل مستقيم در طعم و رنگ محصول نهايي شما اثر مي‌گذارند.

کد خبر 374660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha