شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیش از 50 گروه موسیقی در بخش‌های مختلف، برای حضور در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر انتخاب شده‌اند اما از حضور بزرگان خبری نیست.

دبیر بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر در این باره به ایسنا گفته است: «آخرین بررسی‌ها انجام‌شده و بیش از 50 نفر برای حضور در بخش رقابتی جشنواره انتخاب شده‌اند که امیدواریم ظرف 2 روز آینده نتیجه قطعی حضور آن‌ها اعلام شود.»

کامبیز روشن‌روان درباره‌ حضور پیشکسوتان موسیقی در این دوره از جشنواره نیز می‌گوید: «این گروه‌ها ازسوی دبیرخانه‌ جشنواره دعوت می‌شوند، اما پیش از این دعوت باید تکلیف گروه‌های بخش رقابتی را با توجه به محدودیت سالن‌های اجرایی مشخص کنیم و به‌دنبال آن با ظرفیت موجود در این بخش، دعوت‌ها را انجام دهیم.»

با این وصف  به گفته روشن‌روان، مهم‌ترین بخش جشنواره، در قسمت مسابقه اتفاق می‌افتد و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که اگر امکان حضور دیگران هم بود، دعوت خواهند شد. جالب این که این امکان ظاهرا آن‌چنان ضعیف بوده است که حتی محمدرضا شجریان نیز در جشنواه امسال حضور نخواهد داشت. شجریان به ایسنا گفته است: « امسال در این مراسم حضور ندارم و سهمی نیز نخواهم داشت.»

این در حالی است که کامبیز روشن‌روان پیش‌تر از حضور بزرگان موسیقی در جشنواره‌ بیست‌و سوم خبر داده و به خبرنگاران گفته بود آن‌ها در جایگاه خودشان حضور دارند. ظاهرا جایگاه بزرگان موسیقی در جشنواره فجر که عملا تنها اتفاق جدی عرصه موسیقی کشور محسوب می‌شود، تنها بر صندلی تماشاچیان است. روشن‌روان می‌گوید: «امسال معیارها تغییر کرده است، ولی به‌معنای این امر نیست که استادان را دعوت نمی‌کنند، بلکه آن‌ها را دعوت و حتما هم تلاش می‌کنند آن‌ها را در جمع خود داشته باشند.»

مبنا و تأکید جشنواره‌ امسال حضور آثاری است که در سال 86 اجرا نشده باشند. بنابراین بسیاری از گروه‌های پیشکسوت حذف می‌شوند. هرچند که دبیر جشن 23، نام 50 گروه حاضر در جشنواره را اعلام نکرد و نتیجه قطعی را به 3-2 روز آینده حواله کرد، اما با وجود کمبود همیشگی سالن و مشکلات اجرایی قابل پیش‌بینی، می‌توان منتظر بود که امسال بزرگان موسیقی کشور، سهمی در جشنواره نخواهند داشت. این امر، بدون هیچ شکی، افت قابل ملاحظه‌ای را در گرمای جشنواره امسال به‌دنبال خواهد داشت.

در عین حال، حضور گروه‌های پاپ که امسال پس از 9 سال در جشنواره حضور خواهند داشت، به احتمال زیاد، استقبال مردم را افزایش خواهد داد. این اتفاق که اتفاقا با کمک کامبیز روشن‌روان و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شده است، جشنواره امسال را به نسبت هر 22 دوره گذشته، متفاوت خواهد ساخت. چرا که درست از سال 76 به این سمت است که موسیقی پاپ به شکل اعجاب‌آوری رونق گرفته و جایگاه خود را در بین مردم باز کرده است.

جشنواره موسیقی دانشجویان

اما پیش از آغاز جشنواره بیست‌وسوم فجر، چهارمین جشنواره موسیقی دانشجویان نیز از 20 تا 25 آذر در تالار فردوسی دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این جشنواره که قرار بود زودتر از این‌ها با کمک و همراهی حوزه هنری برگزار شود، به علت اختلافات اخیر ارشاد و حوزه، به تأخیر افتاد و سرانجام با همکاری سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران، قضیه فیصله پیدا کرد و جشنواره برگزار خواهد شد.

 در جشنواره امسال، 180 اثر به مسئولان برگزاری رسیده که از این تعداد 55 اثر در بخش گروه نوازی موسیقی اصیل ایرانی، کلاسیک و فولکوریک محلی، 7 کار در بخش دونوازی و 27 اثر هم در بخش تکنوازی حضور خواهند داشت.

جشنواره موسیقی دانشجویان در 2 دوره اول و دوم داخلی و در دوره سوم مختص دانشگاه‌های تهران برگزار شد، ولی در این دوره علاوه بر کلیه دانشگاه‌های تهران، دانشگاه‌های شهرستان‌های دیگر نیز حضور دارند.

کد خبر 37459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز