چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همواره این پرسش مطرح بوده‌است که آیا انرژی تجدید‌پذیر توانایی تامین تمامی نیازهای انرژی بشر در آینده را خواهد داشت،‌پرسشی که استانی در چین به تازگی به آن پاسخ داده‌است.

چین

براساس گزارش ساينس الرت، شهروندان استان كينگاي در شمال غرب چين توانستند براي هفت روز با منابع انرژي 100 درصد تجديد‌پذير زندگي خود را سپري كنند.

اين اقدام بخشي از طرح آزمايشي شركت برق ملي چين بود كه با هدف نمايش عدم نياز به سوخت‌هاي فسيلي براي تامين انرژي اجرا شد. از 17 تا 23 ژوئن 2017، استان كينگاي تمامي برق مورد نياز خود براي تامين انرژي مصرفي 5.2 ميليون شهروند را از منابع انرژي پاك،‌از جمله انرژي خورشيدي، انرژي باد و انرژي آب توليد كرد.

طي اين يك هفته آزمايشي، 1.1 ميليارد كيلووات برق مصرف شد كه توليد آن از سوخت‌هاي فسيلي به 535 هزار تن ذغال‌سنگ نياز داشت. از ميان تمامي منابع به كار گرفته شده، انرژي آب در توليد برق پاك 72.3 درصد نقش داشت درحالي كه منابع جديد‌تر مانند انرژي خورشيدي و باد مابقي مسئوليت را به عهده داشتند.

اگرچه اين ارقام و آمار هنوز به تاييد رسمي نرسيده‌اند،‌اما از اين ايده كه شبكه برق مي‌تواند بدون پشتيباني سوخت فسيلي پايدار باقي بماند پشتيباني مي‌كند، ادعايي كه بسياري از مخالفان منابع پاك انرژي،‌از جمله دونالد ترامپ اعتقادي به آن ندارند.

استان كينگاي پيش از اين نيز وابستگي خود را از سوخت‌هاي فسيلي بريده بود و به خوبي خود را براي آينده‌اي مبتني بر سوخت‌هاي پاك آماده كرده‌بود. ظرفيت شبكه برق اين استان 23.4 ميليون كيلووات است كه 83.8 درصد از آن توسط منابع پاك انرژي تامين مي‌شوند و در عين حال اين استان درحال ارتقاي حجم خروجي برقي است كه از منابع پاك به دست مي‌آورد.

انتظار مي‌رود اين استان براساس طرح پنج‌ساله استاني، ميزان توليدي برق پاك خود را تا سال 2020 به 35 كيلووات برساند و سالانه 110 كيلووات برساعت از اين برق را در اختيار مناطق مركزي و شرقي چين قرار دهد. همچنين چين قصد دارد تا سال 2020 نزديك به 366 ميليارد دلار را در زمينه فناوري‌هاي انرژي پاك سرمايه‌گذاري كند، رويكردي كه بيش از 13 ميليارد شغل و جايگاهي پيشتاز در زمينه فناوري‌هاي انرژي پاك براي چين به همراه خواهد داشت.

کد خبر 374432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha