سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

روزی نیست که «نوار غزه» در صدر خبرهای جهان نباشد؛ «اشغال»، «محاصره» و «حمله» با زندگی ۲میلیون انسانی که در این باریکه روزگار می‌گذرانند گره‌خورده است.

غزه بحران

در نخستين ساعات بامداد ديروز جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي در 3حمله هوايي به نوار غزه خواب آشفته ساكنان اين منطقه را آشفته‌تر كردند. جنگنده‌هاي اسرائيلي 3نقطه در مركز و غرب نوار غزه را بمباران كردند. مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام كردند اين حمله‌ها در پاسخ به حمله خمپاره‌اي است كه طي روزهاي اخير از منطقه غزه به سمت سرزمين‌هاي اشغالي انجام شده است.

اما ماجراي اين روز‌هاي غزه فراتر از حمله‌هاي وقت و بي‌وقت جنگنده‌هاي اسرائيلي است. اين روزها قطع برق زندگي مردم غزه را فلج كرده است. هم‌اكنون ساكنان نوار غزه كمتر از 4ساعت در شبانه‌روز از برق برخودار هستند. قطع برق در غزه نه‌تنها زندگي مردم را فلج كرده بلكه زندگي هزاران بيمار فلسطيني را لحظه‌به‌لحظه به پايان نزديك‌تر مي‌كند.

بحران برق غزه پيش از اين در سال 2006 آغاز شد؛ زماني كه تنها نيروگاه برق اين منطقه در يكي از حملات هوايي اسرائيل هدف قرار گرفت و به‌شدت آسيب ديد. پس از اين حمله تنها بخش كوچكي از اين نيروگاه فعال شد و با كمترين ظرفيت توليد برق را از سر گرفت. اين وضعيت باعث شد تا نوار غزه براي تأمين برق مورد نياز خود به برق وارد شده از مصر و سرزمين‌هاي اشغالي وابسته شود.

شرايط اما در اريبهشت امسال به كلي بحراني شد. بخش‌هاي فعال نيروگاه برق غزه به‌خاطر عدم‌تأمين سوخت از كار افتاد و خاموشي غزه را در بر گرفت. اين ماجرا پس از بروز اختلاف ميان حماس و تشكيلات خودگردان بر سر پرداخت هزينه سوخت اتفاق افتاد؛ وضعيتي كه باعث شد رژيم صهيونيستي از تأمين سوخت نيروگاه خودداري كند.

طبق آماري كه از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين منتشر شده، مردم در نوار غزه براي گذران زندگي به 450مگاوات برق نياز دارند كه اكنون كمتر از 150مگاوات آن از سوي مصر و رژيم صهيونيستي تأمين مي‌شود. پيش از اين حدود 60مگاوات هم توسط نيروگاه غزه تأمين مي‌شد. در چنين شرايطي، مسئولان حماس كه كنترل غزه را در دست دارند مجبورند برق مناطق مختلف را در بازه‌هاي 20ساعته قطع كنند تا بتوانند به همه مناطق در طول روز برق برسانند؛ وضعيتي كه زندگي را در گرماي طاقت‌فرساي تابستان طولاني غزه بسيار سخت كرده است. در اين شرايط سيستم فاضلاب شهري و تصفيه‌خانه‌هاي غزه نيز از كار افتاده‌اند. همزمان امكان تأمين آب آشاميدني مردم به‌دليل از كار افتادن چاه‌هاي آب نيز وجود ندارد.

  • بيمارستان غزه، كانون بحران

طي هفته‌هاي اخير فارغ از مختل شدن زندگي روزمره مردم، وضعيت بيمارستان غزه به كانون بحران تبديل شده است. اشرف القدره، سخنگوي وزارت بهداشت در غزه ديروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن تشريح وضعيت انساني در غزه هشدار داد كه بيماران فلسطيني قربانيان اصلي در بحران برق غزه هستند.

طبق اعلام القدره ژنراتورهاي بيمارستان توان تأمين برق تمام بخش‌ها را ندارند و اين وضعيت عملكرد بيمارستان را مختل كرده است. به گفته او قطع برق فعاليت 40اتاق عمل، 11بخش سزارين و 113دستگاه انكوباتور نوزادان را با مشكل جدي مواجه كرده است. فارغ از اينها، داروها، مواد آزمايشگاهي و واكسن‌هاي نگهداري شده در يخچال‌هاي بيمارستان نيز در اثر نبود برق فاسد شده‌اند.

به گفته القدره وضعيت بهداشتي و درماني غزه پيش از قطع برق نيز به‌خاطر ادامه محاصره زميني، دريايي و هوايي اين باريكه از سوي رژيم صهيونيستي بحراني بوده است. او گفت: «شرايط براي 15هزار بيمار سرطاني و بيماران دياليزي در غزه روزبه‌روز بدتر مي‌شود و آنها قدم به قدم به مرگ نزديك‌تر مي‌شوند.»

  • غزه همچنان تحت محاصره

10سال از آغاز محاصره غزه از سوي رژيم صهيونيستي مي‌گذرد. طي اين سال‌ها، مردم غزه در منطقه‌اي زندگي كرده‌اند كه «بزرگ‌ترين زندان روباز جهان» ناميده مي‌شود. ارتباط جمعيت 2ميليوني غزه به 160كيلومترمربع خاك اين منطقه محدود شده است؛ منطقه‌اي كه در مقايسه با وسعت‌اش، اكنون پر تراكم‌ترين منطقه جهان هم ناميده مي‌شود.

از زمان آغاز محاصره غزه، رژيم اسرائيل 3حمله همه‌جانبه و شديد به اين منطقه داشته است؛ در سال‌هاي 2008، 2012و 2014.در هر سه اين حمله‌ها، زيرساخت‌ها و بسياري از ساختمان‌هاي غزه منهدم شده‌اند. در آخرين مورد بيش از 2هزار و 200فلسطيني كشته و بيش از 11هزار نفر هم زخمي شدند.

غزه از يك طرف به سرزمين‌هاي اشغالي تحت كنترل رژيم صهيونيستي محدود شده، از طرف جنوب غرب به خاك مصر محدود است و از سمت غرب هم به آب‌هاي مديترانه. ارتباط با غزه از طريق دريا از سوي نيروي درياي رژيم صهيونيستي قطع شده است. غزه در كل از طريق 3گذرگاه مرزي با جهان بيرون در ارتباط است كه در اين ميان 2گذرگاه در كنترل رژيم صيهونيستي است و طي 10سال گذشته بسته بوده است. گذرگاه مرزي «بيت حانون» هم كه غزه را به مصر وصل مي‌كند، طي 3سال گذشته تنها 72روز آن هم به‌مدت چند ساعت براي عبور كمك‌هاي بشردوستانه باز بوده است.

سياست محاصره رژيم صهيونستي عليه مردم غزه به اوايل دهه 1980بازمي‌گردد. چند سال پيش از آن، در جنگ 1967اعراب و اسرائيل، نيروهاي اسرائيلي باقي‌مانده سرزمين فلسطين از جمله غزه را هم به اشغال خود درآورده بودند. از دهه 1980و پس از آغاز انتفاضه اول فلسيطين، رژيم صهيونيستي در موقعيت‌هاي مختلف براي چندين‌ماه دسترسي مردم غزه به دنياي بيرون و دسترسي نهادهاي بين‌المللي و حقوق بشري را به نوار غزه متوقف كرده است. در سال 2001هم تنها فرودگاه غزه را 3سال پس از افتتاحش در حمله‌اي هوايي به ويرانه‌اي تبديل كرد. از سال 2007بابه قدرت رسيدن حماس در غزه، وضعيت محاصره دائمي و شديدتر از قبل شد.

کد خبر 374390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha