سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات برای آتش‌افروزان عمدی در جنگل‌ها و مراتع از سوی قضات شد.

آتش

در متن اين اطلاعيه آمده است: عرصه‌هاي طبيعي اعم از جنگل، مرتع، بيشه‌زار، پارك‌هاي ملي، مناطق حفاظت‌شده و... در زمره سرمايه‌هاي ملي و خدادادي كشور است كه به لحاظ اهميت زيست‌محيطي متعلق به تمامي نسل‌هاست.اين اطلاعيه افزوده است: آتش‌سوزي يكي از خطرناك‌ترين و مخرب‌ترين عوامل تخريب است و همه‌ساله بخش وسيعي از عرصه‌هاي طبيعي را نابود و خسارات سنگيني به اقتصاد كشور وارد مي‌آورد.

سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن تشكر و قدرداني از دوستداران طبيعت و حاميان محيط‌زيست ايران در حفاظت از جنگل‌ها كه در جهت پيشگيري و اطفاي حريق عرصه‌هاي طبيعي به سازمان كمك مي‌كنند، از قوه قضاييه و قضات خواست در برخورد قانوني با افراد و اشخاص سودجو كه به‌صورت عمد اقدام به ايجاد آتش‌سوزي در پارك‌هاي ملي و آثار طبيعي ملي مي‌كنند با عنايت به مجازات‌هاي تعيين شده در ماده675 و تبصره2 قانون مجازات اسلامي كه تصريح مي‌كند: «هركس عمدا جنگل، اشجار و... را آتش بزند، به حبس از 2 و تا 5 سال محكوم مي‌شود.» اشد مجازات را اعمال كنند.

براساس اعلام سازمان حفاظت محيط‌زيست، تبصره2 ذيل ماده فوق نيز تأكيد مي‌كند كه مجازات شروع به جرم فوق 6 ماه تا 2سال است. همچنين در مورد افرادي كه بر اثر بي‌مبالاتي اقدام به آتش‌سوزي كنند، براساس بند هـ ماده13 قانون شكار و صيد، كه بيان مي‌كند: «ايجاد و فراهم نمودن مقدمات آتش‌سوزي در پارك‌هاي ملي، آثار طبيعي ملي، مناطق حفاظت شده و پناهگاهاي حيات‌وحش «كه بر اثر بي‌مبالاتي» و يا عدم‌رعايت مقررات محيط‌زيست و يا تخلف از نظامات دولتي باشد به جزاي نقدي يا حبس از 91روز تا 3سال و در صورت تكرار، هر دوي اين مجازات‌ها محكوم مي‌گردند.» اعمال خواهد شد.

کد خبر 374375

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha