همشهری آنلاین: یک شرکت هواپیماسازی آمریکایی به نام بوم می‌خواهد جتی مسافربری با سرعتی مافوق صوت برای خطوط هوایی بسازد و از سال ۲۰۲۳ آن را وارد ناوگان هوایی خود کند.

هواپیما

براساس گزارش اشپيگل، شرکتي به نام بوم در نمایشگاه هوا ـ فضای جهان که در له بورژه در نزدیکی پاریس برگزار مي‌شود، امسال در كنار ديگر شركت‌هاي هواپيما‌سازي جهان توجه زيادي را به خود جلب كرده‌است.

این شرکت قصد دارد جتی مسافربری با سرعتی مافوق صوت برای خطوط هوایی بسازد که می‌تواند روزي جانشین کنکورد شود. به گفته‌ی بلیک شول، موسس این شرکت، تا کنون 76  فروند از این نوع هواپیما به شرکت بوم سفارش داده شده است.

به اين شكل 13 سال پس از بازنشسته شدن کنکورد، اين هواپیمای مسافربری با سرعتی مافوق صوت وارد خطوط هوایی خواهد شد. به گفته‌ رئیس شرکت بوم نخستین هواپیما از این دست می‌تواند از سال 2023 در خطوط هوایی به خدمت گرفته شود.

سرعت این هواپیما به 2700 کیلومتر در ساعت می‌رسد، یعنی بیش از دو برابر سرعت صوت. بنابراین سرعت این هواپیما حتی از کنکورد هم بیشتر است. این جت می‌تواند تا 55 مسافر را حمل کند.

قرار است نخستین پرواز آزمایشی نوع کوچک‌تری از این جت در اواخر سال 2018 صورت گیرد. شرکت بوم قصد دارد گام به گام پیش برود و پس از موفقیت این آزمایش و دریافت پروانه، هواپیماهای بزرگ‌تر ساخته خواهد شد.

نخستین مشتری این هواپیما شرکت هوایی بریتانیایی ویرجین آتلانتیک است که به میلیاردری به نام ریچارد برانسون تعلق دارد.
از آنجا که بوم هم مانند کنکورد دو برابر جت‌های مسافربری بوئینگ و ایرباس سرعت دارد، زمان مسافت طی شده به نصف تقلیل خواهد یافت. برای نمونه مسیر پرواز پاریس به نیویورک به جای هفت ساعت در سه و نیم ساعت انجام خواهد گرفت. به گفته‌ی رئیس شرکت بوم خطوط هواپیمایی که این جت را بخرند می‌توانند از رقبای خود پیش بیفتند.

قیمت هر فروند از این هواپیما نیز حدود 200 میلیون دلار است که از کوچک‌ترین جت‌های مسافربری بوئینگ و ایرباس ارزان‌تر است. 

هواپیماهای کنکورد که در دهه‌ی 60 ساخته شدند می‌توانستند بیش از صد سرنشین را در خود جای دهند، به دلیل قیمت بالای بلیت تقریبا هیچوقت پیش‌فروش نمی‌شدند و همواره شماری از صندلی‌های آنها خالی بود. اما بوم با داشتن 55 صندلی کمتر با چنین مشکلی روبرو خواهد بود.

پروازهای کنکورد در سال 2003 به دلیل مصرف زیاد سوخت و آلودگی صوتی وحشتناکی که ایجاد می‌کردند متوقف شد. اما قرار است بوم این مشکلات را برطرف سازد؛ به گفته بلیک شول، این هواپیما تا 30 درصد نسبت به کنکورد کم‌صداتر خواهد بود.

کد خبر 374205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha