‌گروه اجتماعی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت تأسیس خبرگزاری‌های دولتی، این خبرگزاری‌ها ساماندهی می‌شوند.

این در حالی است که قبلاً دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفته بود: مصوبه‌ای از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده است که بر اساس آن، هیچ دستگاه اجرایی از این به بعد مجوز تأسیس خبرگزاری را نخواهد داشت.

محمد پاریاب، با تشریح برنامه‌های دولت برای جلوگیری از دخالت دستگاه‌های اجرایی در
اطلاع رسانی گفته بود: خبرگزاری‌های موجود دولتی نیز که هم اکنون در دستگاه‌های اجرایی فعال هستند به جز خبرگزاری جمهوری اسلامی، با برنامه‌ریزی صورت گرفته یا تبدیل به پایگاه اطلاع‌رسانی مخصوص آن دستگاه می‌شوند یا تعطیل خواهند شد.

اما محمدرضا میر‌تاج‌الدینی‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته است: مصوبه ممنوعیت تأسیس خبرگزاری‌های دولتی در راستای سیاست‌های دولت نهم است که با اجرای آن حجم دولت کاهش می‌‌یابد و خبرگزاری‌های دولتی ساماندهی می‌شوند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هر نهاد و سازمانی یک خبرگزاری تأسیس کرده، که مدیریت آن کار گسترده‌ای است‌. این اقدام برای هماهنگ کردن فعالیت خبرگزاری‌ها صورت گرفته است.

میر‌تاج‌الدینی اضافه کرد: هر دستگاهی باید برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های خود اقدام کند که با این مصوبه نیز همچنان  می‌توانند در قالب یک سایت در سازمان خود فعالیت کنند.
 قبلا نیز دولت با تصویب آیین نامه‌ای نحوه نظارت بر خبرگزاری‌های غیردولتی را تدوین کرده بود.

مسئول دبیرخانه خبرگزاری‌های غیردولتی در این باره گفته بود: به جز ایرنا و واحد مرکزی خبر، همه خبرگزاری‌ها غیردولتی هستند و مشمول آیین نامه نظارتی مصوب هیات دولت ‌می‌شوند.

صرامی، درباره نحوه فعالیت خبرگزاری‌های غیردولتی با تأکید بر این که اغلب این خبرگزاری‌ها، به نوعی وابسته به دولت هستند و بودجه‌های دولتی می‌گیرند، افزود‌: بحث این است که از این به بعد خبرگزاری‌های با مجوز غیردولتی یعنی هیچ  خبرگزاری به جز ایرنا و واحد مرکزی‌خبر حق برخورداری از بودجه دولتی را به جز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

مشاور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که اگر خبرگزاری‌های غیردولتی این شرایط را نپذیرند، تحت چه شرایطی می‌توانند فعالیت کنند، گفت: در این صورت از بودجه دولتی محروم می‌شوند و باید خود را با شرایط غیردولتی تطبیق بدهند.

این در حالی است که سعید ابوطالب آیین نامه دولتی خبرگزاری‌های غیردولتی را غیرقانونی دانست و گفت: درباره بحث کودتای خزنده به نظر می‌رسد،  دولت در تو هم توطئه است.

نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون اصول گرایان مستقل در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: وقتی مسائل بین‌المللی و داخلی با چالش‌هایی مواجه می شود،  بیش تر از گذشته به مطبوعات که نقش اطلاع رسانی دارند احتیاج است. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هر قدر،  مسائل‌مان پیچیده‌تر می‌شود،  رسانه‌های دولتی باید با قدرت بیشتری کار کنند.

 این در حالی است که متأسفانه عباراتی ازمسئولان ارشد قوه مجریه  می شنویم که این‌ها مربوط به حوزه رسانه نیست. وی تصریح کرد: برای مثال عبارت کودتای خزنده مفهوم خاص خودش را دارد که هیچ ربطی به عالم رسانه ندارد.

ابوطالب افزود:  به نظر می رسد که دوستانمان در دولت دچار توهم توطئه هستند و به خاطر همین توهم است که بلند فریاد می‌زنند،  یک توطئه سازمان یافته علیه دولت در حال شکل گیری است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که روزنامه‌ها،  خبرگزاری‌ها و سایت‌های مسدود شده در پارادایم نظام حرکت می‌کردند گفت: قرار نیست هرکسی در قدرت بود جلوی هرنقدی را بگیرد.

 اسم توقیف روزنامه‌ها و فیلترینگ سایت ها و خبرگزاری ها را باید کودتا بگذاریم.

ابوطالب با اشاره به آیین نامه ای که در دولت اجرا می شود و مستمسک برای برخورد با خبرگزاری‌ها شده است،  گفت: این آیین نامه تحت عنوان آیین‌نامه خبرگزاری های غیردولتی وجهه‌قانونی ندارد و این در حالی است که وزارت ارشاد با استناد به همین آیین نامه برخورد می‌کند.

وی در پایان این پرسش را مطرح کرد که چطور برخی از این سایت های دولت ساخته، به خود اجازه می‌دهند که هر نوع تهمتی را به هر کدام از اجزای حاکمیت بزنند ولی در حاشیه امن باشند.

کد خبر 37420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز