سه شنبه 29 خرداد 1397 | به روز شده: 16 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
شنبه 3 تیر 1396 - 22:40:41 | کد مطلب: 374190 چاپ

۷ هزار سفر با خط ۷ مترو در ۱۳ روز

شهر > شهری - سید محمد فخار:
در پی افزایش انتقادها از روند آغاز به‌کار خط ۷ متروی تهران، ۲ عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران صبح دیروز از مراحل بهره‌برداری این خط بازدید و اعلام کردند که این خط «جزو ایمن‌ترین خطوط متروی تهران» است.

اين خط از روز 21 خرداد تا 3تير بيش از 7هزار مسافر را جا به‌جا كرده است.اگرچه 3روز بعد از افتتاح اين خط يك عضو شوراي چهارم اعلام كرد كه «برخي نگراني‌ها در راستاي غيراستاندارد بودن واگن‌هاي مورد استفاده در خط7 مترو و فقدان هواكش، براساس بعضي گزارش‌هاي غيررسمي وجود دارد.» همچنين يك عضو شوراي پنجم از عنوان «افتتاح زودرس خطوط مترو» گفت كه «براي امنيت شهروندان خطرناك» است. اين سخنان موجب شد برنامه بازديد برخي اعضاي فعلي شوراي شهر از‌ خط7 مترو ترتيب داده شود.

  • انجام تست‌هاي پيش از افتتاح

براي افتتاح خط7 مترو، 4مرحله تست انجام شده است. بعد از تست تونل، تست گرم و سرد انجام و در مرحله پاياني به‌طور آزمايشي مسافرگيري مي‌شود كه در دوره آزمايشي، زمان بهره‌برداري كم‌است و پس از 3ماه سرفاصله حركت قطارها كم مي‌شود و زمان بهره‌برداري افزايش پيدا مي‌كند. درحال حاضر نيز اين خط با 5رام قطار در حال فعاليت است اما 54واگن تا نيمه ‌تيرماه به خط7 اضافه خواهد شد.

  • استانداردها رعايت شده

«برخي اطلاعات منتقل شده از خط7 مترو اطلاعات دقيقي نبوده است.» اين جمله‌اي بود كه رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران در حاشيه بازديد از خط7 مترو مطرح كرد. اقبال شاكري گفت: تعدادي از اعضاي كميسيون عمران از ايستگاه شهرك غرب تا ايستگاه بسيج، سوار بر مترو در اين خط از نزديك در جريان فعاليت‌هاي خط7 قرار گرفتند و مشكل خاصي مشاهده نشد.

وي خاطرنشان كرد: همه ايستگاه‌هاي مورد بهره‌برداري هواكش دارد و كنترل و سيگنالينگ خط نيز هم‌اكنون انجام شده و اين فعاليت‌ها قابل تقدير است. شاكري با بيان اينكه تا كف استانداردها در ايستگاه‌هاي مترو رعايت نشود هيچ خطي به بهره‌برداري نخواهد رسيد، گفت: خط7 از عميق‌ترين خطوط مترو است كه تا آخر سال تكميل مي‌شود. وي ابراز اميدواري كرد مسافرگيري از قبل از ساعات اداري تا شب ادامه پيدا كند.

  • يكي از باكيفيت‌ترين خطوط

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، خط7 را از مهم‌ترين خطوط حمل‌ونقل مترو دانست. احمد دنيامالي همزمان با بازديد خط جديد مترو گفت: خط7 مترو عميق‌ترين خط تهران است و تقريبا از زير5خط مترو (1، 2، 3، 4و 6) عبور كرده است. وي ادامه داد: اين خط كه در عمق 40متري زمين ايجاد شده به شكل كاملا مكانيزه حفاري و لاينينگ شده و يكي از باكيفيت‌ترين خطوط مترو محسوب مي‌شود. دنيامالي با بيان اينكه درحال حاضر خط7 به‌صورت آزمايشي به بهره‌برداري رسيده است، افزود: تا اواخر امسال زمان بهره‌برداري از اين خط افزايش مي‌يابد و تعداد واگن‌ها نيز بيشتر خواهد شد.

رئيس كميسيون عمران شوراي شهر با اشاره به تكميل ايستگاه‌هاي خط7، گفت: به‌دليل عمق ايستگاه‌ها براي بهره‌برداري از تمام ايستگاه‌ها نياز به پله برقي است و تا پله‌هاي برقي نصب نشود امكان بهره‌برداري وجود ندارد. همچنين به گفته مسئولان مترو تا اواخر تير سر فاصله‌هاي قطارها كاهش پيدا خواهد كرد و هر‌ماه يك ايستگاه از اين خط به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي درخصوص موضوع كمبود هواكش‌ها در خط 7افزود: كساني كه اين موضوع را مطرح مي‌كنند بايد از نزديك از اين خط بازديد كنند. هم‌اكنون براساس مشاهدات و توضيحات داده شده تمام ايستگاه‌هاي بهره‌برداري شده داراي هواكش است. دنيامالي با تأكيد بر اينكه اين خط از استانداردهاي لازم برخوردار است و مشكلي از نظر ايمني ندارد، ادامه داد:

اعضاي كميسيون عمران بيش از 5بار از اين خط به‌دليل مشكلاتي كه در زمان حفاري به‌خصوص در بخش مولوي وجود داشت بازديد كردند و حتي مقاوم‌سازي اين خط كه از زير بافت فرسوده شهر عبور مي‌كرده سبب نجات بيش از170خانه فرسوده شده است. دنيامالي افزود: بهره‌برداري از 22كيلومتر خط مترو به‌طور همزمان كار ارزشمندي است كه تلاش مي‌شود با افزايش واگن‌ها مشكل سر فاصله‌ها نيز برطرف شود. از ابتداي زمان بهره‌برداري تا 3تير، ٧هزار جابه‌جايي مسافر از طريق اين خط صورت گرفته است. با افزايش قطارها سرفاصله حركت‌ها به 25 تا 30دقيقه مي‌رسد؛ ضمن اينكه خدمات دهي نيز از ساعت7صبح تا 17خواهد بود.

  • پيشرفت 80درصدي 19ايستگاه

همزمان با بازديد صبح ديروز، مديرعامل شركت مترو خط7 را از ايمن‌ترين خطوط مترو دانست. هابيل درويشي گفت: بهره‌برداري همزمان از 22كيلومتر مترو اتفاق بزرگي است. خط7 به‌طور مستقل داراي پست مستقل برق فشار قوي است كه معمولا خطوط ما در زمان بهره‌برداري آزمايشي داراي پست برق مستقل نيستند اما درخصوص اين خط اين اتفاق افتاده است.

درويشي با بيان اينكه بهره‌برداري از 100كيلومتر مترو در دنيا بي‌سابقه است، گفت: شايد برخي از عصبانيت‌ها به همين دليل باشد اينكه ديگر نمي‌توان چنين كاري را تكرار كرد. وي افزود: اين خط با 19 ايستگاه كه هم‌اكنون 7 ايستگاه آن مسافرگيري دارد در آينده نزديك تكميل خواهد شد زيرا تمام 19 ايستگاه آن بالاي 80درصد پيشرفت فيزيكي داشته و پله‌هاي برقي و برخي نازك كاري‌ها در سكوي مسافرگيري باقي مانده است.