شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: ماه رمضان که می‌آید همه از حال خوبی که برای دل‌ها می‌آورد، شاد می‌شوند

سفره روز عید

و زمان رفتنش هم دلتنگ حس خوب معنوی آن می‌شوند و به همین علت است که روز عید‌فطر، حسی دوگانه در دل آدم‌ها به‌پا می‌شود. اما اين‌ ماه سراسر بركت، تنها براي روح انسان‌ها برنامه ندارد بلكه جسم را هم با برنامه مخصوص خود از نو پاكسازي مي‌كند. برنامه روزانه روزه‌گرفتن، به سيستم گوارش بدن كمك مي‌كند تا هم استراحت و هم خود را سم‌زدايي كند. اما چطور مي‌شود اين برنامه منظم و روال يافته را بعد از‌ماه مبارك نيز ادامه داد؟ چگونه بايد مراقب خورد و خوراك‌مان در روز عيد فطر و روزهاي بعد از آن باشيم تا ناگهان به بدن خودمان آسيب نزنيم؟ مسلم است كه جواب اين سؤال در دست‌هاي كدبانوي خانه است. اين مادر خانه است كه در جواب سؤال چي بپزم‌هايش بايد يك برنامه مناسب به همراه آگاهي داشته باشد.

  • قدم به قدم شروع كنيد

صبح روز عيدفطر شما ديگر براي مهياكردن سحري بيدار نمي‌شويد و بايد به جاي سحري، براي صبحانه تدارك ببينيد. اما چه صبحانه‌اي؟! بعضي از افراد روز عيد‌فطر به سراغ غذاهايي مانند كله‌پاچه مي‌روند. اين يعني مستقيما ظلم به بدني كه به‌تازگي خود را بازسازي كرده است. براي صبحانه بهتر است چند نوع سبك از گزينه‌هاي موجود را درنظر بگيريد. نان و پنير و سبزي، عسل و مربا و كره در كنار هم يك صبح رنگارنگ براي شما مي‌سازند. با اين اوصاف معده شما نيز اذيت نخواهد شد. همين شيوه و روش را براي ناهار و شام در پيش بگيريد. خيلي‌ها كه در ‌ماه مبارك رمضان بعد از افطار نمي‌توانستند غذاهاي سنگين را در فهرست خوردني‌ها جاي دهند، روز عيد تصميم مي‌گيرند كه با رفتن به يك مغازه فست فود، تمام اين يك‌ماه را جبران كنند. آنها با اين كار، حجم بسيار زيادي از چربي‌ها را وارد بدن خود خواهند كرد و تمام تلاش بدن براي حذف چربي‌هاي مضر را نقش بر آب مي‌كنند. براي ناهار نيز يك غذاي سبك در برنامه خود بچينيد. چيزي مانند يك‌ آش سبك.

  • دمنوش‌هاي جان

در طول ‌ماه مبارك رمضان، مقدار دريافتي آب بدن فرد روزه‌دار كم مي‌شود، بعد از ماه مبارك نيز سعي كنيد يك يا 2هفته روال خاصي به دريافت مايعات بدن‌تان بدهيد. وارد كردن يكباره مايعاتي مانند نوشيدني‌هاي گازدار يا دوغ‌هاي بسيار شور و چاي‌هاي غليظ، باعث دفع املاح از بدن شما مي‌شوند. بهترين پيشنهاد اين است كه براي جايگزين‌كردن مايعات كافي براي بدن، به سراغ انواع دمنوش‌ها و شربت‌ها برويد. چيزي كه در فرهنگ و سبك زندگي ما از قبل وجود داشته است. مثلا دم‌كرده ليمو عماني با گل گاوزبان و نبات مي‌تواند علاوه بر رفع تشنگي، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود. با توجه به اينكه در ‌ماه مبارك، برنامه خواب افراد به هم مي‌خورد، استفاده از اين نوع دمنوش‌ها باعث مي‌شود تا هم نظم به خواب برگردد و هم مايعات در رگ‌ها به جريان بيفتند.

  • يك شروع خوب

تطبيق دادن سبك زندگي و به‌خصوص خورد و خوراك با روش‌هاي سنتي سخت است و انرژي زيادي نيز از افراد مي‌گيرد. اما اگر يك‌ماه اين روش را به خوبي تمرين كرده باشيد، مي‌توانيد اميدوار باشيد كه ماه‌هاي بعد از اين نيز مي‌شود اين روش را ادامه داد. جاي دادن آش‌هاي مقوي خانگي و غذاهايي كه با مواد تازه و دستپخت مادر خانه آماده شده است در برنامه غذايي خانواده، به شرط آنكه بعد از‌ ماه رمضان بلافاصله ادامه داشته باشد، به قسمتي از سبك زندگي افراد تبديل خواهد شد. اغلب اوقات، زماني كه افراد ذائقه‌شان نسبت به بعضي از مواد غذايي تغيير كند، ديگر به سختي سراغ آنها خواهند رفت، حتي اگر غذاي وسوسه‌انگيزي مانند پيتزا و ساندويچ‌ باشد.

  • خداحافظي با چاقي

اگر شما يا فرزندانتان اضافه وزن داريد و با ديدن تبليغات‌ درباره كاهش وزن ناخودآگاه به سراغ آنها مي‌رويد و نااميدانه همان روش‌هاي قبلي را مي‌بينيد، بهتر است اين بار به اين توصيه‌ها عمل كنيد: بعد از ‌ماه رمضان به‌مدت يك هفته همان برنامه غذايي ‌ماه رمضان را كه خوردن 2 وعده غذايي در روز است ادامه دهيد و ذره ذره مواد غذايي را به اين چرخه وارد كنيد. بعد از اين مي‌توانيد روزانه ورزشي انجام بدهيد كه به چربي‌سوزي، بيشتر كمك كند. ورزش‌هايي مانند ورزش‌هاي هوازي، به‌مدت روزانه 20 دقيقه، دقيقا همين كار را براي شما انجام خواهند داد و چربي خون شما را تنظيم مي‌كنند.

کد خبر 374109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha