حامد فوقانی: از ‌ریزش ساختمان پلاسکو در آخرین روز دی‌ماه ۹۵، ۵ماه می‌گذرد و از روزی که گزارش‌های مربوط به این حادثه نیز از سوی هیأت ویژه دولت و کمیته شورای شهر تهران ارائه شد، حدودا ۲ماه می‌گذرد اما هنوز خبری از راهکارهای اجرایی و اعلام عمومی ساختمان‌های بسیار پرخطر شهر نیست.

فراموشی بناهای ناایمن در روزهای داغ تابستان

اگرچه طبق قرارهاي قبلي قرار بوده كارگروه‌هاي تشكيل شده، ‌ راهكارهاي لازم براي تأمين ايمني در آنها را هم ارائه كنند. البته اقبال شاكري عضو شوراي شهر تهران كه پس از حادثه پلاسكو، عضو كميته فني- حقوقي بررسي حادثه در شورا شد، گفت كه اعلام عمومي 4900بناي بسيار پرخطر تهران، نيازمند مصوبه شوراي شهر است؛ موضوعي كه به‌نظر مي‌رسد به عمر شوراي فعلي قد ندهد و به دوره شوراي پنجم برسد. اين در حالي است كه طي روزهاي گذشته در پي گرم‌تر شدن هوا و استفاده بيشتر از وسايل سرمايشي تعداد رخداد حريق در مجتمع‌هاي تجاري به‌شدت رو به افزايش گذاشته است. نمونه آن، آتش‌سوزي عصر روز پنجشنبه مركز خريد بوستان پونك. ‌در اين ميان يكي از خروجي جلسات مشترك اخير ميان سازمان آتش‌نشاني، وزارت كار و دادستاني تهران، تعيين افرادي متخصص در حوزه ايمني از ساختمان‌هاي مهم پايتخت بوده است. اينطور كه مشخص است اين افراد با عنوان «ناظر متخصص ايمن‌سازي ساختمان‌ها» قرار است اولويت‌هاي مهم را براي تأمين ايمني در چندين ساختمان تجاري پرخطر شهر مشخص كنند. حال به گفته شاكري بهتر است مالكان اخطاريه‌هايي ناشي از اين جلسات و ناظران را كه به‌زودي براي آنها صادر مي‌شود جدي بگيرند چراكه در صورت بي‌توجهي گام‌هاي قانوني بعدي برداشته مي‌شود.حال با توجه به اخطاريه‌هاي قبلي و شواهد مي‌توان گفت كه خيابان جمهوري در مناطق 11و 12در صدر فهرست نقاطي قرار گرفته كه بيشترين ساختمان تجاري و كارگاهي پرخطر را داراست. در زير توضيحاتي در مورد 5بناي بسيار پرخطر جمهوري آورده شده است.

  • پاساژ خانقاه:

پاساژي كه در بالاي ميدان بهارستان، خيابان خانقاه (مصباح) قرار گرفته و به مركز كيف و كفش و چرم مشهور است. ظاهر بيروني اين پاساژ قديمي كاملا گوياست كه چه وضعيت پرخطري دارد. اين ساختمان در سال‌هاي دور احداث شده و در آن زمان اصلا هيچ توجهي به محل ساخت آن يعني كوچه تنگ و باريك خانقاه نشده است. تجهيزات سرمايشي بسيار، عدم تجهيزات اعلام و اطفاي حريق در حد استاندارد، امكان ورود حريق از طبقات پايين به بالا به‌خاطر نبود هرگونه فضا‌بندي، استفاده از سيلندر گاز و پيك‌نيكي‌هاي بسيار براي تأمين گرمايش و پخت‌وپز و تغييرات غيراصولي در پنجره‌ها و برخي از واحدها باعث شده تا اين ساختمان هم جزو ناايمن‌هاي درجه يك قرار بگيرد.

  • يك غول خطرناك در جنوب بهارستان:

در انتهاي بخش شرقي خيابان جمهوري و درست در ضلع جنوبي ميدان بهارستان هم يك‌ساختمان بسيار خطرناك از لحاظ ايمني قرار دارد. اين مجتمع سه‌طبقه داراي 5 هزار مترمربع زيربناست. مشكل اصلي اين ساختمان به تغيير كاربري انبار زيرزمين آن برمي‌گردد؛ گزارشي كه در سال95 به شوراي شهر تهران و كميسيون ماده100 شهرداري رسيده، نشان مي‌دهد كه براساس اين تغييركاربري خطرساز، حدود 40واحد تجاري احداث شده است. به همين دليل، مالكان تعدادي از مغازه‌ها براي برداشتن سقف زيرزمين وكيل گرفته‌اند. اگرچه آنها شكايت خود را به دادگاه قضايي پزشكي نيز براي اعلام مشكلات بهداشتي برده‌اند و جالب اينكه بازرس وزارت بهداشت مشكلات موجود را تأييد كرده است. از آن جالب‌تر اينكه كميسيون ماده 100هم به تخريب و اصلاح اقدامات صورت گرفته، رأي داده است.

  • پاساژ مهستان:

پاساژي كه پايين‌تر از ميدان انقلاب و در تقاطع خيابان‌هاي كارگر و لبافي‌نژاد قرار دارد. اين مركز تجاري مهم و البته قديمي چندين بار سابقه آتش‌سوزي دارد كه مهم‌ترين آن 8ارديبهشت ماه و همزمان با برنامه تلويزيوني مناظره انتخاباتي رخ داد. آن هنگام آتشي گسترده طبقه سوم پاساژ مهستان را در برگرفت و سبب شد چند ایستگاه آتش نشانی در محل حضور داشته و عملیات اطفا‌ را دنبال كنند. در اين مركز هم به خاطر ضعف در تجهيزات و همچنين نبودن هر گونه فضابندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش درون و در بین طبقات ساختمان سبب شد تا شعله‌های آتش به مغازه هاي‌ طبقه دوم و انباری 20متری نيز سرایت کند. اين حادثه خوشبختانه با عمليات بموقع آتش‌نشانان اطفا شد اما هنوز هم ‌ اين ساختمان قديمي و ناايمن در خطر است.

  • ساختمان آلومينيوم:

اين بنا شباهت‌هاي بسيار زيادي با پلاسكو دارد. اگرچه در اين ساختمان مانند پلاسكو به‌خاطر ماهيت كاري، حجم انبوهي از پارچه انباشت نشده اما وجود حجم بالاي لوازم الكترونيكي نيز مي‌تواند به‌خودي‌خود باعث افزايش حجم آتش درصورت حريق و ذوب مصالح شود. آلومينيوم 53 سال قبل احداث شده و 600واحد تجاري در آن قرار دارد. يكي از بدترين سوابق آتش‌سوزي در اين ساختمان روز سوم مهر94 در طبقه چهارم رخ داد كه خوشبختانه به‌خاطر تعطيل بودن، تلفات جاني در بر نداشت.

  • ساختمان آزاد:

طي 7سال گذشته آنقدر ماجراهاي عجيب براي اين پاساژ فرسوده 45ساله با حدود 500شاغل در سه‌راه جمهوري رخ داده كه كار كردن در آن دل و جرأت فراوان بخواهد. تغييرات غيراصولي در طبقات زيرين اين بنا باعث شده تا در جاي جاي آن، ريزش‌ها و نشست‌هايي مشاهده شود. جالب اينجاست كه كميسيون ماده100 براي اصلاح و تخريب بخش‌‌‌هاي غيرايمن پاساژ آزاد در اسفند‌ماه سال91 رأي صادر كرده است. شهرداري منطقه11 هم 27مرداد سال92 نسبت به تغييرات گسترده در بنا اخطاريه صادر كرده است. مالك اين پاساژ با گرفتن مجوز نصب آسانسور و سقف غير‌سازه‌اي سبك، به‌طور خلاف با گودبرداري‌ غيراصولي اقدام به احداث زيرزمين منفي 2 به‌صورت الحاقي كرده و به اين ترتيب 17واحد تجاري شكل گرفته است. ترك‌ها‌و شكستن شيشه‌ مغازه‌ها از هشدارهاي جدي در مورد پاساژ آزاد محسوب مي‌شود.

کد خبر 374097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha