جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد فیلم‌هایی که بازیگرانی از نژادهای مختلف در آنها ایفای نقش می‌کنند، در اکران عمومی به فروش بیشتر می‌رسند و با استقبال گسترده‌تر مردم مواجه می‌شوند.

به گزارش همشهري، آژانس هنرمندان خلاق CAA با مطالعه و بررسي 413فيلم كه بين نخستين روز سال 2014تا آخرين روز سال 2016روي پرده سينماهاي جهان رفته‌اند، به اين نتيجه رسيد كه حضور حداقل 30درصد بازيگران رنگين‌پوست يا غيرسفيدپوست مي‌تواند يكي از مهم‌ترين عوامل موفقيت تجاري هر فيلم در گيشه در مقايسه با پروژه‌هايي باشد كه 10نقش اصلي آنها را بيشتر بازيگران سفيدپوست ايفا كرده‌اند.

نكته مهم ديگر در نتايج اين پژوهش به رنگ و نژاد سينماروها مربوط مي‌شود. در 3سال گذشته حدود نيمي از خريداران بليت‌هاي اكران هفته اول فيلم‌هاي پرفروش و موفق را رنگين‌پوستان تشكيل داده‌اند؛ 49درصد در 2016و 45درصد در 2015. به اين ترتيب، دادن سهم بيشتر به بازيگران رنگين‌پوست مي‌تواند تماشاگران غيرسفيدپوست را به حضور بيشتر در سينماها به‌ويژه در اكران‌هاي افتتاحيه ترغيب كند و فروشي بهتر براي فيلم‌ها رقم بزند.

از جمله مهم‌ترين فيلم‌هايي كه با حضور بازيگران رنگين‌پوست در نقش‌هاي اصلي در يك سال اخير روي پرده رفته‌اند، مي‌توان به «برو بيرون» (با نام ديگر «گم‌شو») اشاره كرد؛ پروژه‌اي كه با بودجه كمتر از 5ميليون دلار توليد شد و در اكران جهاني بيش از 250ميليون دلار فروخت. جردن پيل هم با اين فيلم كم‌هزينه بسيار موفق به نخستين فيلمساز آفريقايي-آمريكايي تبديل شد كه در نخستين تجربه كارگرداني از مرز فروش 100ميليون دلار گذشته است.

«ارقام پنهان» تئودور مُلفي هم با حضور 3بازيگر اصلي رنگين‌پوست توانست علاوه بر فروش 230ميليون دلاري در اكران جهاني، نامزد 3جايزه اسكار در رشته‌هاي بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه غيراقتباسي و بهترين بازيگر مكمل زن شود. «جنگ‌هاي ستاره‌اي نيرو برمي‌خيزد» ديگر مورد مهم پرفروش‌ترين فيلم 8سال اخير و سومين فيلم پرفروش تاريخ سينماست كه بخشي از فروش 2ميليارد و 68ميليون دلاري آن را به واسطه حضور بازيگران سياهپوست مي‌دانند.

كريستي هوبگر كه رئيس گروه توسعه چندفرهنگي آژانس هنرمندان خلاق است، درباره تحليل نتايج پژوهش تازه اين آژانس به لس‌آنجلس تايمز مي‌گويد: «نكته مهم و مشترك موفق‌ترين فيلم‌هاي چند سال اخير، خوش آمدن به مذاق تماشاگران از نژادهاي مختلف است. داده‌ها و نتايج نشان مي‌دهد مردم دوست دارند روي پرده سينما دنيايي را تماشا كنند كه بسيار شبيه دنياي واقعي و زندگي عادي آنهاست.»

يكي ديگر از نتايجي كه از پژوهش CAA به‌دست مي‌آيد، اطلاعاتي جالب توجه درباره نوع فيلم‌هاي مورد علاقه گروه‌هاي نژادي متفاوت است؛ ازجمله اينكه سينماروهاي سياهپوست بيشتر به زندگينامه‌ها و تريلرها علاقه نشان مي‌دهند و سفيدپوستان بيشتر دوست دارند فيلم‌هاي درام و عاشقانه را روي پرده سينما به تماشا بنشينند. علاقه به ديدن فيلم‌هاي وحشتناك و انيميشن در لاتيني‌ها پررنگ‌تر است و آسيايي‌ها عاشق فيلم‌هاي فانتزي و انيميشن هستند.

نكته جالب در اين ميان آن است كه بيشتر بازيگران فيلم‌هاي گونه‌هاي وحشت و فانتزي را سفيدپوستان تشكيل مي‌دهند و از رنگين‌پوستان و سياهان عمدتا در توليد پروژه‌هاي كمدي و تريلر استفاده مي‌شود. در چند سال اخير ناديده گرفتن هنر و استعداد بازيگران رنگين‌پوست به‌ويژه در جوايز اسكار بسيار بحث‌انگيز شده است؛ هر چند امسال سياهان سهمي اساسي از جوايز اسكار داشتند.

کد خبر 374060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha