یکـی از مشهـورترین گورستان‌های تاریخ سینما که بیش از ۵۰ سال پیش نقشی اساسی در فیلمی با بازی کلینت ایستوود ایفا کرده بود، از کنج فراموشی بیرون آمده و به موضوع مستندی تازه تبدیل شده است.

به گزارش همشهري، هنوز هم پس از 51سال، صحنه رؤيايي 3چهره «خوب، بد، زشت» سرجو لئونه در گورستان سد هيل با همراهي نواي موسيقي سحرانگيز انيو موريكونه تماشايي و خاطره‌انگيز است؛ جايي كه ايستوود چشم در چشم لي وان كليف و ايلاي والاك ايستاد تا هر كدام استادي‌شان را در كشيدن اسلحه و تيراندازي به رخ بكشند. آنجا بد به قتل رسيد و زشت ناچار شد بي‌دفاع و مضطرب به حرف‌هاي خوب گوش كند:

«مي‌دوني! تو اين دنيا 2جور آدم وجود داره دوست من؛ اونايي كه هفت‌تير پر دستشونه و كسايي كه زمين رو مي‌كنن. تو بكن!» حالا يك گروه از علاقه‌مندان سينما با الهام از حرف‌هاي آن روز ايستوود سراغ گورستان تاريخي خوب، بد، زشت رفته و پس از 2سال تلاش آن را به روزهاي اوج بازگردانده‌اند. آن گورستان به همت سربازان در ايالت شمالي بورگس در اسپانيا براي وسترن اسپاگتي لئونه ساخته و پس از مدتي به فراموشي سپرده شده بود، تا اينكه انجمن فرهنگي سد هيل پا پيش گذاشت و آن را از دامان طبيعت گرفت و به آغوش سينمادوستان برگرداند.

با كمك سينمادوستان داوطلب از آمريكا، تركيه، آلمان، ايتاليا و فرانسه گورستان تاريخي سد هيل به‌تدريج پاكسازي شد، به‌گونه‌اي كه سنگ‌هاي آن دوباره روي زمين آمد و شبيه جايي شد كه مردم در فيلم سال 1966ديده بودند. روند بازسازي و احياي اين گورستان در مستند

«سد هيل روي زمين مي‌آيد» به كارگرداني گي‌يرمو دي‌اوليويرا ثبت و ضبط شد و سال گذشته در 50سالگي خوب، بد، زشت در همان مكان به نمايش درآمد. ظهور ناگهاني ايستوود روي پرده و سپاسگزاري او از احياكنندگان گورستان سد هيل اتفاقي بود كه پيش از نمايش فيلم افتاد و بسياري از تماشاگران را هيجان‌زده كرد. اين گورستان 5هزار صليب چوبي دارد كه مردم مي‌توانند با پرداخت 15يورو نام خود را روي هر كدام از چوب‌ها كه دوست دارند، به يادگار بگذارند.

کد خبر 374058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha