همشهری آنلاین: «ژان ـ ماری اشتراب» کارگردان سرشناس فرانسوی جایزه پلنگ افتخاری جشنواره سوئیسی «لوکارنو» را به دست می‌گیرد.

سینما

به گزارش ایسنا، «‌هالیوود ریپورتر» نوشت: طی مراسمی که روز ۱۱ اوت در جریان جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برگزار می‌شود، تندیس پلنگ افتخاری به «ژان ـ ماری اشتراب» فیلمساز فرانسوی ـ تبار ۸۴ ساله اعطا می‌شود.

این جشنوراه فیلم که هفتادمین دوره خود را پیش رو دارد، از دوم تا دوازدهم اوت برگزار می‌شود.

«اشتراب» یکی از کارگردانان معیار در سینمای اروپاست و برای سبک دقیق فیلمسازی‌اش شهرت دارد. او متولد ۱۹۳۳ فرانسه است و پیش از اقامت در سوئیس، در آلمان و ایتالیا زندگی می‌کرده. کارگردان «سیسیلی!» با فیملسازان بزرگی همچون «ژان رنوار» و «رابرت برسون» کار می‌کرد و بعد از آن با همراهی همسر کارگردانش «دنیله هویله» مسیر خود را در سینمای قرن بیستم پیش گرفت.

«اشتراب» با 6 دهه سابقه فعالیت هنری، اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۶۷ به نمایش درآورد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۰ اثر همچون «از ابرها تا مقاومت» و «سیسیلی!» کارگردانی کرده است. او در سال ۲۰۰۶ جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را کسب کرد.

پیش از «اشتراب» که سال ۱۹۹۲ با «آنتیگونه» و در ۲۰۰۴ با فیلم «کمونیست‌ها» در جشنواره «لوکارنو» حضور داشته، کارگردانان بنامی چون «ژان ـ لوک گدار»، «کن لوچ»، «سیدنی پولاک»، «ورنر هرتسوگ» و «مارکو بالچیو» جایزه پلنگ افتخاری فستیوال «لوکارنو» را از آن خود کرده‌اند.

کد خبر 374043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha