دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، تخریب سرزمین و کاهش اثرات خشکسالی ملل متحد گفت: در مناطق روستایی که مردم وابستگی زیادی به اراضی حاصلخیز دارند، تخریب سرزمین عامل اصلی مهاجرت اجباری محسوب می‌شود.

افزایش چشمگیر مهاجرت بر اثر تخریب سرزمین

به گزارش ایسنا، مونیک باربو - دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، تخریب سرزمین و کاهش اثرات خشکسالی ملل متحد- بیانیه‌ای را به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

"بیانیه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در سال ۲۰۱۷، توام با تاکید بر توانایی سرزمین برای ایجاد فرصت‌ها و شرایط پایدار زندگی برای مردم در سرزمین مادریشان است.

آمارها نشان می‌دهد تعداد مهاجرت‌ها در سطح جهان طی ۱۵ سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است؛ به طوری‌که در سال ۲۰۱۵، به رقم ۲۴۴ میلیون نفررسید. حال آن که این رقم در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۰۰ به ترتیب ۲۲۲ و ۱۷۳ میلیون نفر بود. در پشت این اعداد، رابطه بین مهاجرت و چالش‌های توسعه‌ای به ویژه پیامدهای تخریب محیط زیست، بی‌ثباتی‌های سیاسی، ناامنی غذایی و فقر قرار دارد.

از دست دادن اراضی حاصلخیز به عنوان محرکی برای انجام انتخاب‌های پر ریسک در زندگی افراد عمل می‌کند. در مناطق روستایی که مردم وابستگی زیادی به اراضی حاصلخیز دارند، تخریب سرزمین عامل اصلی مهاجرت اجباری محسوب می‌شود. بدین لحاظ آفریقا، از آسیب‌پذیری ویژه‌ای برخوردار است چرا که بیش از ۹۰ درصد اقتصاد در این قاره وابسته به تولیدات کشاورزی در اراضی دیم به صورت معیشتی است. لذا اگر ما روش مدیریت سرزمین‌مان را تغییر ندهیم طی ۳۰ سال آینده، بیش از یک میلیارد انسان در معرض آسیب قرار می‌گیرند و چاره‌ای جز جنگیدن یا فرار نخواهند داشت.

افزایش تولید و حاصلخیزی اراضی، امنیت غذایی و درآمد بهره‌برداران از جمله کشاورزان را افزایش دهد که این افزایش به نوبه خود، می‌تواند از آشوب‌های بالقوه جلوگیری و یا منازعات موجود بر سر منابع محدود را با کاهش مواجه کند. مدیریت پایدار اراضی فرصت‌های زیادی را در جهت درآمدزایی در بخش‌هایی همانند کشاورزی، صنایع غذایی و گردشگری فراهم می‌کند.

بنابر این شعار سال جاری روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی "سرزمین ما، خانه ما، آینده ما" تاکیدی است بر نقش مهمی که حفظ حاصلخیزی اراضی می‌تواند در تغییر روند مهاجرت از سرزمین‌های در حال تخریب به سمت کشورها و سرزمین‌های دارای ثبات، امن و پایدار ایفا کند."

کد خبر 373627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha