دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: شما جزو کسانی هستید که دوست دارند با گذاشتن چند گلدان ساده در خانه یا داشتن یک باغچه کوچک در حیاط، طبیعت را مهمان آپارتمانشان کنند؟

نگهداری گل در آپارتمان

خب چه چيزي از اين بهتر؛ اما يادتان باشد كه گل‌ها و گياهان در هر فصلي نياز به نگهداري و مراقبت مخصوص آن فصل دارند، ربطي هم به موقعيت جغرافيايي آنها ندارد. يعني، چه گياه در يك باغ سرسبز در شمال كشور باشد وچه در يك واحد آپارتماني در شهري مثل تهران، بايد در هر فصل به يك شكل مورد توجه قرار گيرد. حالا كه تابستان از راه رسيده و هوا هم حسابي گرم شده، بايد به فكر گل‌ها و گياهان‌مان باشيم تا در اين فصل حساس، سرحال و قبراق باشند. حتما مي‌دانيد كه همين فصل تابستان، فصل رشد گياهان است؛ پس آنها نياز به توجه بيشتري‌ دارند.‌ اين صفحه يك راهنماي تابستانه براي نگهداري ‌ گل و گياه است.

  • ميزان آبياري در تابستان

كارشناسان مي‌گويند كه به‌طور كلي بهترين زمان آبياري گياهان در شب يا صبح است، اما ترجيح اين است كه اين آبياري در غروب يا همان شب انجام شود. توصيه شده كه در روزهاي بسيار گرم، 2بار آبياري در روز صورت گيرد كه در اين صورت مي‌توان آبياري صبح را هم انجام داد. درباره علت آبياري در شب گفته‌اند كه هنگام تاريكي هوا و نبود نور خورشيد، آب راحت‌تر به زمين نفوذ كرده و به ريشه گياه مي‌رسد. در زمان آفتاب درصد زيادي از آب تبخير مي‌شود و آب كمتري به گياه مي‌رسد.

  • نگران سوختن گياه باشيد

يادمان باشد اين روزها كه هوا گرم است و نور خورشيد بسيار قدرتمند، آبياري زير نور خورشيد باعث اين مي‌شود كه قطرات آب روي برگ گياهان مثل يك ذره‌بين عمل كند و اشعه خورشيد با شدت خيلي زياد تابيده و در نهايت قسمت‌هايي از سلول‌هاي برگ را مي‌سوزاند كه به مرور زمان به گل و گياه آسيب‌زده و موجب متوقف شدن رشد آن مي‌شود. اگر در زمان وجود آفتاب آبياري مي‌كنيد به برگ‌هاي گياهان ظريف‌تر مثل گل رٌز توجه كنيد، ‌ لكه‌هايي سياه كه انگار سوخته باشند روي برگ‌ها مشاهده مي‌شود.

  • غذاي گياهان فراموش نشود

كود مناسب حكم غذا را براي گياهان شما دارد. تابستان و بهار، يعني همين روزهايي كه در آن قرار داريم بهترين زمان براي كوددهي گياهان است چون آنها در فصل رشد و نمو هستند و نياز دارند كه تغذيه مناسبي داشته باشند. البته يادتان باشد كه در هر فصلي اگر گياه شرايط خيلي بدي دارد، همان موقع لازم است اين كار را بكنيد، در غير اين صورت تغذيه فقط در بهار و تابستان انجام مي‌شود كه دفعات بيشتري به گياه آب مي‌دهيم. اگر هم تازه گلدان گياه‌تان را عوض كرده‌ايد، خيال‌تان تا چند‌ماه بابت تغذيه راحت باشد.

  • چقدر به گياهان كود بدهيم؟

برخي فكر مي‌كنند كه كوددهي به گياهان بايد مثلا هنگام تعويض گلدان انجام شود، يا اينكه كوددهي به باغچه حياط بايد فقط در ابتداي فصل بهار صورت گيرد. اين تصور غلط است. تابستان كه فصل رشد گياهان است اكثر آنها هر 2 تا 4 هفته يك‌بار به غذا نياز دارند. اغلب دادن غذاي كمتر در دفعات كمتر بهتر از دادن غذاي زياد در فواصل زماني نامنظم است. كودهايي با جذب كٌند هم وجود دارد كه به‌طور معمول براي گياهان بيرون از خانه استفاده مي‌شود، نه گياهان آپارتماني. ميزان استفاده از كود هم بستگي به حجم و سن گياه‌تان دارد.

  • زياد هم به گياهان غذا ندهيد

درست است كه فصل تابستان، فصل رشد گياهان است اما غذا دادن زياد هم به گياهان آسيب مي‌زند. فراموش نكنيد كه هميشه گياهان دچار كمبود مواد غذايي نيستند، گاهي جذب زياد مواد غذايي نيز مشكل‌ساز است. اگر گياه شما داراي رشد تابستانه كٌند است يا نقاط سوخته در حاشيه و متن برگ‌ها مشاهده مي‌كنيد و اگر برگ‌ها پژمرده هستند و لكه‌هاي سفيد نمكي روي خاك ديده‌ايد، همه از عوارض بيشتر بودن عناصر غذايي است. شما به يك كودك هم زياد از حد غذا بدهيد، نتيجه معكوس خواهد داشت و باعث بيماري او مي‌شود.

  • حواستان به نور آفتاب باشد

حتما شنيده‌ايد كه گياه براي رشد به نور نياز دارد. خب، اين نكته درستي است، اما گياهان آپارتماني اساسا براي اين با عنوان آپارتماني خطاب مي‌شوند كه نياز به نور مستقيم ندارند. پژمردگي گياه در ساعات گرم روزهاي تابستان نشان‌‌دهنده آن است كه گياه از نور زياد رنج مي‌برد و بايد گياه را از پنجره دورتر قرار داد يا در اواسط روز پرده‌ها را كشيد. نور مستقيم آفتاب براي گياهان آپارتماني و مخصوصا برگ‌هاي تازه مضر است و نبايد نور آفتاب مستقيما از پشت شيشه پنجره به آنها بتابد؛ بهتر است نور از پرده توري عبور كرده و به گياه بتابد.

  • درجه حرارت در تابستان

همانطور كه گرما شما را اذيت مي‌كند گياه هم با حرارت زياد مشكل دارد. كارشناسان گل و گياهان مي‌گويند كه معمولا حداقل دماي مورد نياز گياهان آپارتماني، 5درجه سانتي‌گراد و حداكثر 45درجه سانتي‌گراد است، اما مناسب‌ترين دما براي گياهان آپارتماني بين 10تا 40درجه گفته شده. شايد گياه شما تا مدتي دماي خارج از اين محدوده را تحمل كند، اما احتمالا خيلي زود افسرده و كسل مي‌شود. يادتان باشد درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابي خاصي درگياهان مي‌شود.

  • كود مايع بخريد

اگر به مراكز فروش گل و گياه مراجعه كنيد مي‌توانيد كود مايع بخريد كه بسيار براي تغذيه گياهان آپارتماني و باغچه‌هاي كوچك خانگي مناسب هستند. كود مايع به گفته بسياري از كارشناسان بهترين شيوه تغذيه گياه است زيرا به اندازه كافي غذا به تمام سيستم ريشه گياه مي‌رسد. همچنين مي‌توانيد آن را با توجه به دوره رشد گياه در تابستان تنظيم كنيد. براي توزيع بهتر اين كود بهتر است قبل از دادن آن به گياه، مطابق معمول گياه‌تان را آب بدهيد. از پودرهاي قابل حل نيز مي‌توانيد به همين شيوه استفاده كنيد. اگر گياه‌تان در اين فصل رشد و نمو، خيلي ناراحت به‌نظر مي‌رسد، غذاي قابل‌حل بهترين راه سرحال كردن سريع آن است.

کد خبر 373625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha