چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

آتش‌سوزی گسترده در یک برج مسکونی ۲۴ طبقه در لندن، ده‌ها کشته و مجروح برجا گذاشت.

در جريان اين حادثه عده‌اي از ساكنان براي اينكه بتوانند فرزندان خود را نجات دهند مجبور شدند آنها از پنجره به بيرون پرت كنند.
اين آتش‌سوزي ساعتي بعد از نيمه‌شب سه‌شنبه به وقت محلي رخ داد و تنها 6دقيقه پس از گزارش حادثه به پليس و آتش‌نشاني، تيم‌هاي اطفاي حريق در آنجا حاضر شدند.

آتش‌سوزي در برجي قديمي متعلق به شهرداري كه بسياري از ساكنان آن را مهاجران تشكيل مي‌دادند رخ داده اما هنوز معلوم نيست علت آن‌چه بوده است. سرعت گسترش آتش‌سوزي به حدي بود كه حريق به طبقات ديگر ساختمان نيز سرايت كرد. در اين شرايط 200آتش‌نشان با بيش از 40دستگاه خودروي اطفاي حريق از پايگاه‌هاي مختلف شهر عمليات نجات و اطفاي حريق را ادامه دادند.

اين در حالي بود كه دست‌كم 600نفر در اين برج قديمي سكونت داشتند و وجود تنها يك پله اضطراري در آنجا باعث شده بود كه سرعت خروج ساكنان از ساختمان كند شود. به‌گزارش بي‌بي سي تا حدود 3ساعت پس از آتش‌سوزي، خروج ساكنان از ساختمان همچنان ادامه داشت و اين در حالي بود كه تلاش‌ براي مهار آتش‌سوزي همچنان بي‌نتيجه بود.

خبرگزاري سي‌ان‌ان به نقل از شاهدان عيني گزارش كرد كه همزمان با عمليات آتش‌نشانان، عده‌اي از ساكنان ساختمان با آويزان شدن از پنجره‌ براي اينكه بتوانند جان خود را نجات دهند به بيرون مي‌پريدند. سمیرا لمرانی يكي از ساكنان برج گرنفل است كه در گفت‌وگو با تلگراف مي‌گويد: مردمی که در ساختمان بودند همه فریاد می‌زدند و کمک می‌خواستند. آن عده‌ای که بیرون ایستاده بودند به آنها اطمینان دادند هر کاری که در توانشان بوده انجام داده‌اند و به زودی نیروهای امدادی به کمک آنها خواهند رفت.

در این بین خانمی از طبقه نهم یا دهم ساختمان فریاد می‌زد و می‌خواست فرزندش را با پرتاب کردن به بیرون نجات بدهد. او منتظر بود یکی از مردم اعلام آمادگی کند تا او بتواند فرزندش را پایین بیندازد. همان لحظه آقایی از بین جمعیت به سمت زیر پنجره ساختمان دوید و فریاد زد می‌تواند بچه را بگیرد. خانم فرزندش را پرتاب کرد و آن آقا بچه را گرفت.»

آتش‌سوزي زماني رخ داده بود كه بسياري از ساكنان ساختمان در خواب بودند. يكي از ساكنان ساختمان مي‌گويد: «در خواب بودم كه با شنيدن صدايي از خواب پريدم. انگار يكي به در مي‌كوبيد. وقتي به راهرو آمدم، همسايه‌ها را ديدم كه وحشتزده به اين‌طرف‌ و آن‌طرف مي‌دويدند. زماني كه در خواب بودم، آتش‌سوزي به‌شدت گسترش يافته بود.»

بررسي‌ها نشان‌ مي‌دهد ساختمان ۲۴‌طبقه گرنفل با ۱۲۰ واحد مسكوني در منطقه نورث كنزينگتون لندن و در سال ۱۹۷۴ ساخته شده بود كه سال گذشته با ۱۰ ميليون پوند هزينه، بازسازي شد. 5طبقه نخست اين برج تجاري و بقيه آن مسكوني بود و در طول 4سال گذشته، بارها نسبت به ايمني پايين آن هشدار داده شده بود. حتي چند‌ماه پيش برخي از ساكنان ساختمان با ارسال نامه‌اي نسبت به وضعيت ايمني آنجا هشدار داده و خواستار ايمن‌سازي ساختمان شده بودند.

براساس اين گزارش، هر چند آتش‌نشانان حدود ساعت 5صبح ديروز توانستند حريق را به‌طور موقت مهار كنند اما اين نگراني وجود دارد كه شدت آتش‌سوزي باعث فروريختن ساختمان شود. به همين دليل مأموران پليس از رفت‌وآمد شهروندان در نزديكي اين ساختمان جلوگيري مي‌كنند. در همين حال صادق خان، شهردار لندن، اين آتش‌سوزي را «حادثه عمده» اعلام كرد و دستور داد تمامي امكانات شهري براي مقابله با آن بسيج شود.

به گزارش رسانه‌هاي انگليس، تا عصر ديروز و لحظه تنظيم اين خبر، آتش‌سوزي دست‌كم 80مجروح و 6كشته به‌جا گذاشته و احتمال مي‌رود تعداد قربانيان افزايش يابد. چرا كه گفته مي‌شود برخي از ساكنان ساختمان پس از حادثه ناپديد شده‌اند و احتمال دارد كه جزو قربانيان باشند.

کد خبر 373241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha