چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای مطالعه روی جهان قابل مشاهده، از شبیه‌سازی‌هایی استفاده می‌کنند که بیشتر درباره گذشته یا آینده جهان هستی است،‌ و در همین فرایند بزرگترین جهان مجازی شبیه‌سازی شده در یک ابررایانه را خلق کرده‌اند.

جهان

براساس گزارش اسپيس، محققان از يك ابررايانه براي شبيه‌سازي 25 ميليارد كهكشان مجازي كه متشكل از دو تريليارد ذره ديجيتالي هستند استفاده كردند. اين شبيه سازي كه توسط فيزيك‌اخترشناسان دانشگاه زوريخ انجام گرفته‌است، براي تنظيم كردن ماهواره Euclid كه قرار است در سال 2020 به فضا پرتاب شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قرار است اين ماهواره به مطالعه معماي ماده و انرژي تاريك بپردازد.

اين ماهواره قادر به مشاهده مستقيم ماده تاريك نيست، اما مي‌تواند نشانه‌هايي كه از آن روي ديگر مواد به جا مي‌ماند را رديابي كند و محاسبات به دست آمده از جهان مجازي شبيه‌سازي شده مي‌تواند ماهواره را آگاه كند كه بايد به دنبال چه بگردد.

براي دستيابي به بهترين نتيجه شبيه‌سازي،‌ دانشمندان سه سال از زمان خود را صرف به ساخت كدي به نام PKDGRAV3 كردند كه متناسب با معماري جديد‌ترين ابررايانه‌هاي جهان نوشته شده‌بود. دانشمندان توانستند با بهبود دادن دقيق الگوريتم‌هاي مورد استفاده براي شبيه‌سازي جهان، زمان مورد نياز براي خلق 13.8 ميليارد سال از تاريخ جهان هستي از زمان بيگ‌بنگ تا به امروز را شبيه‌سازي كنند.

زماني كه اين الگوريتم‌ها روي ابررايانه پيز ديانت در مركز ابررايانش ملي سوئيس مورد آزمايش قرار گرفتند، كد توانست در عرض 80 ساعت كل جهان را شبيه‌سازي كند. محاسباتي كه در اين ابررايانه انجام مي‌شوند چگونگي تكامل جريان ماده تاريك تحت فشار جاذبه و ايجاد حفره‌هاي ماده تاريكي كه به گفته اخترشناسان كهكشان راه شيري را در بر گرفته‌اند‌ را  مورد بررسي قرار مي‌‌دهند.

زماني كه ماهواره Euclid طي ده سال آينده به فضا فرستاده شود،‌ از اين كد جديد و اطلاعات شبيه‌سازي شده براي معني‌بخشيدن به اطلاعاتي كه گرد‌آوري مي‌كند استفاده خواهد شد.

کد خبر 373176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha