سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود ۲۰ درصد از اعتبارات درنظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس (توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال کشور)، توسط دولت تخصیص داده شده است.

طرح تنفس جنگل

به گزارش همشهري طرح تنفس جنگل كه طي چند سال گذشته به يكي از مطالبات جدي كارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبيعي و محيط‌زيست تبديل شده بود سرانجام 26بهمن‌ماه سال گذشته در جريان بررسي قانون برنامه ششم توسعه به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد. براساس مصوبه مجلس، تا سال سوم برنامه ششم توسعه، بهره‌برداري تجاري از جنگل‌هاي شمال كشور بايد متوقف شود. بنا به اعلام كارشناسان، جنگل‌هاي شمال كشور به‌دليل بهره‌برداري بيش از حد نيازمند يك دوره تنفس 5تا 10ساله است تا فرصت زادآوري و احيا براي اين رويشگاه‌ها فراهم شود. درعين حال، توقف طرح‌هاي بهره‌برداري به‌معناي رهاكردن جنگل نيست و در دوره تنفس، اقدامات حفاظتي وصيانت از جنگل با شدت پيگيري و اجرا خواهد شد.

خدا كرم جلالي روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا) با اعلام اينكه هنوز بودجه تخصيص يافته براي اجراي طرح تنفس جنگل توسط خزانه، تحويل نشده است، تصريح كرد: تلاش مي‌كنيم با توجه به تعاملي كه با مجريان داريم، تا انتهاي سال ۹۶ مسئله توقف بهره‌برداري تجاري از جنگل‌هاي شمال را پيش ببريم و از سال ۹۷، هيچ‌گونه بهره‌برداري از جنگل انجام نشود.

رئيس سازمان جنگل‌ها ومراتع خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه مجموعه دولت، مجلس، قوه قضاييه و مقام معظم رهبري عنايت ويژه‌اي به موضوع توقف بهره‌برداري از جنگل‌ها دارند، انتظار داريم و اميدواريم كه اعتبارات به موقع تأمين شود تا بتوانيم اين طرح را به‌صورت جامع و مؤثر اجرا كنيم.

جلالي پيش‌تر اعلام كرده بود: سازمان جنگل‌ها و مراتع تلاش مي‌كند براي انجام اقدامات پرورشي و حفاظتي در جنگل، قراردادهايي را با مجريان طرح‌هاي جنگلداري منعقد كند. علاوه براين، در بخش مرمت راه‌ها، جلوگيري از آتش‌سوزي و ديگر تهديداتي كه جنگل‌ها با آن مواجه است، با مجريان، قراردادهايي منعقد شده است.به گفته وي، اگرچه بهره‌برداري تجاري از جنگل‌هاي شمال متوقف مي‌شود اما بهره‌برداري‌هاي غيرچوبي در جنگل‌ها انجام خواهد شد.

کد خبر 373021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha