همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند چاقی بار سنگینی بر جمعیت جهان چه در کشورهای ثروتمند و چه در کشورهای فقیر تحمیل کرده است، به‌طوری‌که حدود ۳۰ درصد جمعیت جهان یعنی حدود ۲.۱ میلیارد نفر یا چاق هستند یا اضافه‌وزن دراند.

obesity

به گزارش رویترز این پژوهشگران که به گفته خودشان فراگیرترین ارزیابی داده‌ها تا به امروز را درباره یکی از مهم‌ترین تنگناهای بهداشتی دوران ما را انجام داده‌اند، از داده‌های مربوط به ۱۸۸ کشور از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ را استفاده کردند.

این گروه پژوهشگران در انستیتوی ارزیابی و سنجش بهداشت در دانشگاه واشنگتن در سیاتل که نتایج کارشان را در نشریه پزشکی لنست منتشر کرده‌اند، گزارش می‌دهند که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای مرکزی و جزایر اقیانوسیه و کارائیب دارای بیشترین میزان‌های چاقی هستند.

بیشترین افزایش چاقی در میان زنان پر طول این سال‌ها در مصر، عربستان سعودی، عمان، هندوراس و بحرین رخ داده است. در میان مردان بیشترین افزایش چاقی در کشورهای نیوزیلند، بحرین، کویت، عربستان سعودی و آمریکا رخ داده است.

چاقی یک مشکل پیچیده است که در دسترس بودن هله‌هوله‌های ارزان، چرب، پر از قند و نمک و پرکالری و سبک زندگی نشسته آن را تشدید کرده است. چاقی یک عامل خطرساز عمده برای دچار شدن به بیماری قلبی و سکته مغزی، دیابت، آرتروز و برخی از سرطان‌ها است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هرسال ۳.۴ میلیون نفر در جهان به علت عوارض مزمن مربوط به افزایش وزن می‌میرند.

در طول ۳۳ سال موردبررسی، میزان‌های چاقی و اضافه‌وزن در بزرگ‌سالان ۲۸ درصد و در کودکان ۴۷ درصد افزایش یافته است. در طول این دوره شما افراد دارای اضافه‌وزن و چاق از ۸۵۷ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ به ۲.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

این پژوهشگران می‌گویند چاقی که زمانی مشکل کشورهای ثروتمند شمرده می‌شد، اکنون افراد در همه سنین، در همه رده‌های درآمدی و در همه مناطق با چاقی درگیر هستند و هیچ کشوری در کاهش میزان چاقی موفق نبوده است.

این مشکل در خاورمیانه و شمال آفریقا در حادترین وضعیت است به‌طوری‌که ۵۸ درصد مردان بزرگ‌سال و ۶۵ درصد زنان بزرگ‌سال اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند. بحرین، عربستان سعودی، عمان و کویت بیشترین افزایش را داشته‌اند.

یافته‌های این بررسی همچنین نشان می‌دهد که چاقی ظاهراً در سنین پایین هم در افزایش است، به‌طوری‌که ۵۰ درصد افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان در سراسر جهان رخ داده است.

کد خبر 373020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha