همشهری آنلاین: در شرایطی که عرضه فزاینده از سوی تولیدکنندگانی شامل آمریکا، نیجریه و لیبی نشان می‌دهد اوپک برای حذف مازاد عرضه از بازار جهانی همچنان راه دشواری را در پیش دارد، نفت برای سومین هفته متوالی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت روز جمعه 19 خردادماه در نیویورک پایین ۵۰ دلار در هر بشکه ایستاد که سطح مشابه پیش از انعقاد توافق کاهش تولید اوپک در نوامبر سال گذشته بود.

آمار رسمی که روز چهارشنبه از سوی آمریکا منتشر شد، نشان داد که ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور هفته گذشته، بزرگ‌ترین افزایش را از سال ۲۰۰۸ به این طرف داشته و بازار را که منتظر کاهش بیشتر این ذخایر بود، غافلگیر کرد. پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ به رکورد بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کند.

در نیجریه شرکت رویال داچ شل محدودیت‌ها برای صادرات یک گرید کلیدی که به مدت بیش از یک سال متوقف شده بود را رفع کرد.

نفت تا حد زیادی رشد قیمتی که پس از توافق اواخر سال گذشته میان کشورهای عضو اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه برای محدود کردن تولید پیدا کرده بود را از دست داده است.

اشباع مستمر در بحبوحه افزایش تولید آمریکا در سال جاری، قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده است. حتی هفته گذشته با وجود تشدید تنش‌ها در خاورمیانه که بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده نفت جهان است، اشباع عرضه مانع رشد قیمت‌ها شد.

به گفته رابرت هاورث، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در بانک ولث منیجمنت آمریکا که بر ۱۴۲ میلیارد دلار دارایی نظارت می‌کند، سفته‌‌بازان امیدوار هستند بازار به سرعت به وضعیت عادی باز خواهد گذشت و قیمت‌ها رشد چشم‌گیری پیدا خواهند کرد، اما مشکل این است که عوامل بنیادین با آن سرعت همکاری نمی‌کنند. امید زیادی وجود داشت که تقاضا سریع‌تر از عرضه توسعه پیدا خواهد کرد با این‌همه هیچ یک از این موارد مشاهده نشده است.

نفت وست تگزاس اینترميدیت برای تحویل در ژویيه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با ۱۹ سنت افزایش، در ۴۵.۸۳ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار هفته گذشته ۳.۸ درصد کاهش داشت و حجم معاملات حدود ۹ درصد بالاتر از متوسط ۱۰۰ روزه بود.

نفت برنت برای تحویل در ماه اوت در بازار لندن، با ۲۹ سنت افزایش، در ۴۸.۱۵ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار هفته گذشته ۳.۶ درصد کاهش داشت.

نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۲.۰۸ دلار بالاتر از نفت وست تگزاس اینترميدیت معامله می‌شود.

لیبی تولید نفت در میدان نفتی شراره که بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور است را از سر گرفته و طبق اعلام شرکت ملی نفت لیبی، تولید تا سه روز آینده به سطح عادی خواهد رسید. این میدان چهارشنبه گذشته به دنبال اعتراض کارگران تعطیل شده بود.

در این بین آماری که روز جمعه از سوی گروه بیکر هیوز منتشر شد نشان داد: شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا با هشت حلقه افزایش، به ۷۴۱ حلقه رسیده که بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۵ و بیست و یکمین افزایش هفتگی متوالی است.

کد خبر 372723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha