مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: خط یک متروی تهران که با رنگ قرمز شناخته میشود، اولین خط مترو در تهران و ایران است که در ششم شهریور ماه سال ۱۳۸۰ فعالیت آن آغاز شده و یکی از خطوط پرتردد در پایتخت است.

اين خط مترو كه از شمالي‌ترين نقطه تهران در ميدان تجريش آغاز و به جنوبي‌ترين منطقه در فرودگاه امام خميني (ره) مي‌رسد از خطوط اصلي و مرجع مترو تهران است كه 39 كيلومتر مسافت دارد و بيشترين تردد مسافرين نيز در اين خط است.

خط يك متروي تهران 31 ايستگاه دارد كه از ميدان تجريش در شمال تهران آغاز و  در كهريزك در ضلع جنوب شرقي بهشت زهرا به پايان مي‌رسد؛ البته اين خط با يك رگ فرعي از ايستگاه شاهد به  فرودگاه امام خميني متصل مي‌شود كه در مسير خود از نمايشگاه شهر آفتاب و واوان هم عبور مي‌كند.

  • ايستگاه‌ها:

تجريش، قيطريه، شهيد صدر، قلهك، دكتر شريعتي، ميرداماد، شهيد حقاني، شهيد همت، مصلي امام خميني (ره)، شهيد بهشتي، شهيد مفتح، شهداي هفتم تير، طالقاني، دروازه دولت، سعدي، امام خميني (ره)، پانزده خرداد، خيام، ميدان محمديه، شوش، پايانه جنوب، شهيد بخارايي، علي آباد، جوانمرد قصاب، شهرري، باقرشهر، شاهد، حرم امام خميني (ره)، كهريزك، نمايشگاه شهر آفتاب، واوان، فرودگاه امام خميني.

  • تقاطع با ايستگاههاي ديگر:

خط يك متروي تهران در ايستگاه شهيد بهشتي با خط سه، ايستگاه شهداي هفتم تير با خط 6، ايستگاه دروازه دولت با خط چهار، ايستگاه امام خميني(ره) با خط دو، ايستگاه ميدان محمديه با خط هفت و ايستگاه شاهد با فرودگاه امام خميني تقاطع دارد.

اين خط مترو در ايستگاه تجريش با خط هفت، در ايستگاه دروازه دولت با خط يك و در ايستگاه ميدان محمديه با خط دو اتوبوس‌هاي تندرو (BRT) متصل شده است.

  • ويژگي‌هاي خط:

اين خط 39 كيلومتر مسافت دارد و از نقاط مهم اداري، فرهنگي، سياسي و اقتصادي كشور عبور مي‌كند. به طور نمونه در ايستگاه تجريش، بازار بزرگ تجريش و امامزاده صالح (ع) و در ايستگاه دروازه دولت، سعدي، امام خميني، پانزده خرداد، خيام، ميدان محمديه و شوش محدوده بازار بزرگ تهران را پوشش داده است كه روزانه صده‌ها هزار مسافر به اين مقاصد از اين ايستگاه‌ها براي عبور و مرور استفاده مي‌كنند.

همچنين اين خط به دو جريان اصلي حمل و نقل كشور يعني پايانه جنوب و فرودگاه امام خميني (ره) دسترسي دارد. مرقد مطهر امام خميني (ره) به عنوان نماد ايدئولوژيك مذهبي و سياسي كشور نيز در انتهاي مسير اين خط قرار دارد. دانشگاه شاهد نيز به عنوان يكي از مراكز علمي نيز ايستگاه مختص به خود را در خط يك متروي تهران دارد. 

کد خبر 372699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha