شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱
۰ نفر

دکتر اسماعیل امینی: هر غریبِ بی‌پناهی که وارد مدینه می‌شد، با کمی پرس و جو نشانی خانه کریم اهل‌بیت علیهم السلام را می‌یافت.

كسي كه به خانه آن بزرگوارِ مهربان و بخشنده مي‌رفت و بر سفره پُر بركتش مي‌نشست، پيش از آنكه گرسنگي جسمش، رفع شود، جانِ گرسنه‌اش از مهرباني و بزرگواري و بردباري اهل‌بيت، سير و سرشار مي‌شد.

تو مگو ما را بدان شه بار نيست
با كريمان كارها دشوار نيست

خانه امام حسن مجتبي عليه‌السلام، با آنكه بارگاه قدسيان بود، بي‌منّت بارخواهي و بي‌زحمتِ حاجبان و پرده‌داران و بدون تشريفات و تعيين وقت و نوبت، همواره پذيراي مهمانان بود. آشنا و غريب، دوست و دشمن و مؤمن و كافر از سفره كرامت ايشان بهره‌مند بودند. بندگانِ خدا مي‌آمدند و مسلماني را از پيش از آنكه از كلماتِ گفتارها بياموزند در حسناتِ رفتارها مي‌يافتند.از آن روي كه مسلماني، تنها به داعيه و گفتار نيست، كه اگر اينگونه باشد اشقياي لشكر ابن زياد، يكه‌تازانِ ميدان ادعاي مسلماني بودند و در سخنوري و گزافه گويي آوازه بلند داشتند.

آوازه بلند در اين باغ مي‌خرند
اي عندليبِ نغمه‌سرا، بانگِ زاغ كن

كسي كه از دروغ و تهمت و هتاكي، باكي ندارد، كسي كه از بي‌انصافي و بي‌رحمي و سنگدلي نمي‌پرهيزد، كسي كه از مهرباني و كرامت و بخشش بي‌بهره است، چگونه مي‌تواند مدعي ايمان باشد؟

آن يكي پرسيد اُشتُر را كه: هي!
از كجا مي‌آيي ‌اي اقبال پي؟
گفت: از حمّامِ گرمِ كوي تو
گفت: خود پيداست از زانوي تو

سرِ زانوي چركينِ دروغ و دغل و حرص و بدزباني بيانگرِ احوالِ ناخوشايندي است كه با داعيه دينداري سازگاري ندارد.
كسي كه به خدا، رسول و معاد ايمان دارد و تسليم امر حق است، حاصل اين ايمان و تسليم، در رفتارِ او بيش‌از گفتارش نمايان مي‌شود. كسي كه از گلزار آمده است، پيش از آنكه لب بگشايد، عطر مي‌پراكند.

رنگِ رخِ خوبِ تو آخر گواست
در حَرَمِ لطفِ خدا بوده‌اي

امام حسن مجتبي عليه‌السلام كه چون نامش تجلي زيبايي و نيكويي خداي رحمان و رحيم است، سفره كرامتي را گسترانيد كه از پيام آور رحمت و مهرباني، رسول خدا به يادگار مانده بود و با نامِ علي عليه السلام، متبرك شده و اعتلا يافته بود.

سفره اهل‌بيت عليهم‌السلام به بلنداي تاريخ و به گستره جغرافيا و به جاودانگي ابديت، گسترده خواهد بود و گرسنگان را نان خواهد داد و مردگان را جان خواهد داد و بي‌پناهان را امان خواهد داد و به درماندگان، راه نشان خواهد داد.
فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَيهِ قَالُواْ يآ أَيهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنَا بِبِضَـاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيلَ وَ تَصَــدَّقْ عَلَينَآ إِنَّ‌الله يجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ.

  • شاعر، طنز پرداز و مدرس دانشگاه
کد خبر 372637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha