مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد گیاهان سلول‌هایی دارند که مانند مغز عمل می‌کنند و می‌توانند وضعیت آب و هوایی را برای تصمیم‌گیری در خصوص بهترین زمان جوانه زدن پیش‌بینی کنند.

گیاهان

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، بر اساس یک مطالعه جدید، گیاهان از آنچه ما تصور می‌کنیم باهوش‌ترند و حتی مغزهای کوچکی دارند که زمان مناسب برای جوانه زدن را انتخاب می‌کنند.

محققان متوجه شده‌اند که یک گروه از سلول‌ها برای رویان‌های گیاه مانند مغز عمل می‌کنند که می‌توانند وضعیت آب‌وهوا را پیش‌بینی کنند و بر اساس آن رفتار خود را تغییر دهند.

مطالعات گذشته نشان داده‌اند گیاهان می‌توانند آب را جستجو کنند و حتی همچون حیوانات از تجربه‌های بد درس بگیرند.

تصمیم‌گیری در مورد زمان جوانه زدن، یکی از مهمترین تصمیم‌هایی است که گیاه در طول عمر خود می‌گیرد.

محققان دانشگاه بیرمنگام در مطالعه‌ای نشان داده‌اند که گروه کوچکی از سلول‌ها در رویان گیاه به شیوه‌ای مشابه مغز انسان عمل می‌کند.

این «مرکز تصمیم‌گیری» در گیاهی به نام «آرابیدوپسیس» (Arabidopsis)، یا «شاهی تاله» (thale cress) دارای دو نوع سلول است که یکی حالت سکون و خواب بذر و دیگری جوانه‌زنی را تحریک می‌کنند.

این دو گروه از سلول‌ها به وسیله هورمون‌های متحرک با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ مکانیسمی مشابه با آنچه توسط مغز ما در زمانی که تصمیم می‌گیریم حرکت کنیم یا نکنیم، استفاده می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که دستاورد پژوهشی آنها نتایج مهمی برای پی بردن به چگونگی رشد محصولات زراعی و علف‌های هرز دارد.

کد خبر 372488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha