چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قارچ کلاهک مرگ که پس از باران‌های شدید در میان جنگل‌ها و چمنزارهای کالیفرنیا به وفور دیده می‌شوند،‌در نگاه اول گیاهانی خوشمزه به نظر می‌آیند که می‌توان با کمک آنها غذایی دلچسب پخت.

قارچ

براساس گزارش ساينس الرت، قارچ amanita phalloides در ظاهر گياهي بي‌خطر است اما افرادي كه آن را به اشتباه مصرف مي‌كنند،‌دچار تهوع شديد شده و پس از چند روز كبد آنها تحت تاثير سم قوي قارچ دچار آسيب‌ديدگي شديد مي‌شود.

از ميان 14 فردي كه در آمريكا قرباني اين قارچ سمي شده‌اند، به راحتي و با شستشوي دستگاه گوارشي از مرگ جان سالم به در بردند. سه نفر كبد‌هاي خود را از دست داده و در ليست پيوند كبد قرار گرفتند و يكي از آنها كه دختري 18 ماهه بود، به آسيب دائمي اعصاب دچار شد.

هيچ‌يك از اين 14 نفر جان خود را از دست نداده‌اند، با اين‌همه مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها تخمين زده‌است كه اين قارچ كه در سرتاسر جهان مي‌توان آن را يافت، عامل 90 درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از مصرف قارچ‌هاي سمي در جهان است. سم اين قارچ‌ها به واسطه پخت و پز از بين نمي‌روند و در عين حال ظاهر قارچ‌ها شباهت زيادي به قارچ‌هاي خواركي دارد.

در درمان‌هاي باليني از گياهي به نام خار شيري به عنوان پادزهر استفاده مي‌شود با اين‌همه اين گياه نيز براي افرادي كه قارچ كلاهك مرگ را مصرف كرده‌اند، درماني قطعي به شمار نمي‌رود.

کد خبر 372461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha