درحالی‌که تنش میان عربستان سعودی و هم پیمانانش با قطر هر روز بیشتر می‌شود، وزیرخارجه قطر دیروز در گفت‌وگوی زنده با تلویزیون الجزیره، موضع رسمی این کشور درباره این تنش را تشریح کرد. تلویزیون الجزیره که یکی از موارد اختلاف میان عربستان و امارات و بحرین با قطر است، اکنون به ابزار مفیدی برای قطری ها در این مناقشه تبدیل شده است.

خلاصه اين گفت‌وگوي نيم ساعته را مي‌خوانيد.

  • عربستان سعودي، بحرين، امارات و مصر در اقدامي يكجانبه، روابط ديپلماتيك خود با قطر را قطع كرده و موجب بروز بحراني منطقه‌اي شده‌اند، از ديد شما، علل و ريشه‌هاي اين بحران چيست؟

رفتار كشورهاي دوست و برادر ما در خليج‌فارس با همكاري مصر در ابتدا موجب تعجب و تأسف ما شد. درباره علت‌هاي چنين رفتاري بايد بگويم، اگر علت واقعي و غيرساختگي وجود داشت، بر مبناي يك خبر دروغ و جعلي، اينگونه شيطنت نكرده و دست به فضاسازي گسترده رسانه‌اي نمي‌زدند بلكه آن مشكل را به‌طور متعارف در شوراي همكاري خليج‌فارس مطرح كرده و به بررسي آن مي‌پرداختند. همزمان با آغاز اين موج رسانه‌اي عليه قطر، ما در نشست وزراي شوراي همكاري حضور داشتيم، درحالي‌كه هيچ مطلبي مبني بر مخالفت با قطر در آن نشست مطرح نشد.

حتي پيش از آن، در جريان نشست‌هاي كشورهاي عضو شوراي همكاري با آمريكا و همچنين اجلاس رياض، هيچ نشانه‌اي از تيرگي روابط اين كشورها با قطر ديده نمي‌شد. تمام اين فضاسازي‌ها، بلافاصه بعد از هك شدن خبرگزاري دولتي قطر و انتشار اظهارات ساختگي منتسب به امير قطر، آغاز شد.

اين حملات رسانه‌اي اكنون وارد مرحله‌اي خطرناك و ناپسند شده، به‌طوري‌كه از سوي بسياري از رسانه‌هاي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، عليه يك كشور، چهره‌هاي ملي و نهادهاي آن، به روش‌هاي زننده و سخيفي بي‌احترامي مي‌شود. اما قطر وارد چنين بازي‌اي نشده و پاسخ اين رفتارها را با رفتاري مشابه نداده، بلكه بر مبناي حكمت و صبر واكنش نشان داده است. گرچه اقدامات يكجانبه اين كشورها، به‌طور مستقيم بر زندگي شهروندان قطري و روابط خانوادگي ملت‌هاي خليج‌فارس تأثير مي‌گذارد، اما همانطور كه هميشه گفته‌ايم، انتخاب دائمي و استراتژيك قطر براي حل اختلافات، گفت‌وگو و احترام به‌نظرات يكديگر است.

  • گفته شده كه امير قطر در واكنش به اين بحران، سخناني را خطاب به مردم اين كشور بيان خواهد كرد.

بله شيخ تميم بن حمد آماده گفت‌وگوي مستقيم با مردم قطر بودند، اما اين گفت‌وگو به درخواست امير كويت، يك روز به تأخير افتاد تا وي، حداقل زمان لازم براي رايزني با طرف‌هاي مختلف اين بحران را در اختيار داشته باشد.
امير كويت پيش از اين و در بحران سال2014 نيز سابقه محترم و شناخته شده‌اي در مهار تنش‌ها داشته و ما در قطر به خواست ايشان احترام مي‌گذاريم.

  • طي ساعات گذشته تماس‌هاي متعددي با شما گرفته شده، آخرين وضعيت اين ارتباطات و به‌طور كلي تلاش‌ها براي توقف روند اين بحران چگونه است؟

بله من تماس‌هاي بسيار زيادي از كشورهاي دوست و برادر قطر دريافت كرده‌ام، آنها خواستار ابراز همراهي خود با قطر و اميدواري‌شان به حل مسالمت‌آميز اين بحران بودند.اين تلاش‌ها، درصورتي كه با هدف حل هرگونه اختلافي از طريق گفت‌وگو بر سر يك ميز باشد، مورد حمايت قطر است.

  • در سايه بحران اخير، آينده شوراي همكاري‌هاي خليج‌فارس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ما بايد توجه داشته باشيم كه در شرايط بسيار سخت و حساسي قرار داريم. هم‌اكنون جنگ‌هاي متعددي در سرتاسر جهان عرب در جريان است. بسياري از شهروندان عرب به‌طور روزانه جان خود را در جريان جنگ‌ها و يا اقدامات تروريستي از دست مي‌دهند. در چنين شرايطي ما بايد بيش از هر زمان ديگري با هم متحد باشيم و مشاهده چنين رفتارهايي در داخل شوراي همكاري خليج‌فارس واقعا مايه تعجب است. به صراحت بايد بگويم آينده فعاليت‌هاي اين شورا از منظر قطر با سؤالات جدي روبه‌روست.

اگر عده‌اي در داخل شوراي همكاري، خواهان استفاده ابزاري از اين نهاد در جهت تحميل آراي خود در سياست خارجي و در نهايت دخالت در امور داخلي قطر باشند (امري كه به وضوح در مواضع و بيانيه‌هاي اين كشورها ديده مي‌شود)، بايد بدانند ما زير بار چنين اقداماتي نمي‌رويم.در چنين فضايي فكر مي‌كنم آينده اين شورا به‌طور جدي زير سؤال است.

  • براي جلوگيري از ورود آسيب به زندگي روزمره شهروندان قطر چه تدابيري انديشيده‌ايد؟

قطر بحران‌هاي متعددي را پشت‌سر گذاشته، ازجمله كودتاي ناكام سال1996، كه متأسفانه اراده براي تكرار آن تجربه در سال2014 و هم‌اكنون نيز وجود دارد.به اين ترتيب امير قطر از ما خواسته‌اند با طراحي برنامه‌هاي راهبردي، مانع از اثرپذيري زندگي روزمره مردم قطر از چنين اقداماتي شويم و با توجه به تدابيري كه در دولت قطر طراحي شده، نه زندگي روزمره مردم و نه پروژه‌هاي زيرساختي اين كشور از اقداماتي نظير انسداد مرزهاي زميني متاثر نخواهند شد.

  • به‌نظر مي‌رسد تلاش‌هايي براي تخريب روابط قطر با كشورهايي همچون آمريكا صورت گرفته، وضعيت روابط خود با آمريكا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بله تلاش‌هاي گسترده‌اي با هدف سياه‌نمايي چهره قطر به‌ويژه در آمريكا صورت گرفته و متأسفيم كه سفراي برخي از كشورهاي شوراي همكاري در اين فرآيند نقش جدي داشته‌اند. اما بايد بدانند چنين جوسازي‌هايي، صرفا ممكن است بر مؤسسات حاشيه‌اي در آمريكا اثر داشته باشد، درحالي‌كه روابط ما با نهادهاي اساسي آمريكا مانند گذشته در شرايط بسيار مطلوبي است. البته ما در تمام حوزه‌ها با آمريكايي‌ها توافق نظر نداريم؛ اختلافاتي نيز وجود دارد اما همواره به‌نظرات يكديگر احترام گذاشته‌ايم.

کد خبر 372395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha