چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس ظرف دو روز گذشته در دو ‌نشست شرکت کرد و با سخنرانی‌های طولانی به تشریح سیاست‌های جدید بورس وعرضه سهام دولتی پرداخت.

به گزارش همشهری، او که درسلسله نشست‌های علمی - آموزشی بررسی و ارزیابی بازار سرمایه ایران در کارگزاری بانک کشاورزی و هم چنین همایش نقش مدیران مالی در ارتقای گزارشگری مالی شرکت کرده بود، گفت: اقتصاد ایران تاکنون بانک محور بوده اما با اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و تاکید بر واگذاری سهام شرکت‌ها از طریق بورس، امیدواریم اقتصاد کشور به سمت اقتصاد بازار محور حرکت کند.

رحمانی گفت: درخواست ما عرضه سهام شرکت‌های دولتی در عرضه اولیه به میزان 15 تا 20‌درصد بوده که این درخواست را به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارائه داده‌ایم اما این سازمان نمی‌تواند بیش از 5 درصد سهام شرکت‌ها را عرضه کند.

رحمانی با بیان این مطلب که درخصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی از تجربه انگلیس و آمریکا استفاده می‌شود گفت: کار گروه وزارت نفت نیز از 13 مرداد 5 جلسه در سطح مدیران ارشد و مدیران شرکت‌ها برگزار کرده که روند آماده‌سازی‌ شرکت‌های این وزارتخانه ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت بورس در باره وضعیت کار گروه وزارت راه و ترابری تصریح کرد: در 2 بخش راه آهن و هواپیمایی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک خصوصی‌سازی‌ به این وزارتخانه شده اما تاکنون از سوی شرکت‌های مادرتخصصی اقدام مؤثری انجام نشده است.

در وزارت بازرگانی نیز برای واگذاری شرکت‌هایی چون کشتیرانی کار گروهی تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت بورس به بررسی راهکارهای رونق بورس پرداخت وگفت: از طریق منابع جدید نقدینگی به وسیله تسهیلات خرید سهام و طرح تغییر بدهی‌های دولت به بانک‌ها، اقدامات دولتی چون شفافیت سیاست‌ها و پایبندی، ‌کاهش ریسک و شفافیت بازار به‌وسیله برندسازی، افزایش عمق بازار، افزایش درصد سهام شناور آزاد، به کارگیری ابزارهای کاهش ریسک چون اختیار خرید و قرارداد آتی، تقویت بازار، نهادسازی و تکمیل حلقه‌های مفقوده و توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس (صندوق‌ها) از جمله راهکارهای رونق بورس هستند.

رحمانی با اشاره به تأثیر توسعه بازار و بین‌المللی کردن بورس در رونق بازار سهام تأکید کرد: ‌از طریق توسعه شبکه کارگزاری در خارج از کشور، ‌پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی، ایجاد بورس کیش، پذیرش شرکت‌های خارجی در بورس تهران، همکاری با نهادهای بین‌المللی و همچنین با توسعه بازار به وسیله گسترش معاملات الکترونیک و گسترش خدمات شرکت سپرده گذاری، مرکزی رونق بورس محقق خواهد شد.

رحمانی گفت: بانک مرکزی به زودی 15 هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به بانک‌ها دریافت خواهد کرد که قرار است رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با رئیس سازمان بورس و مدیرعامل شرکت بورس نسبت به تخصیص بخشی از این مبلغ به بازار سرمایه‌ تصمیم‌ بگیرد.

وی درباره وضعیت شرکت‌های تابلوی چهارم گفت:‌ 7 شرکت از فهرست شرکت‌های بورس اخراج شده‌اند و فرایند اخراج این شرکت‌ها درحال انجام است.

کد خبر 37234

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز