جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که دمایی آبی که برای شستن دست به کار می‌رود، ازلحاظ زدودن میکروب‌ها اهمیت چندانی ندارد و مدت شستن دست مهم‌تر است.

handwashing

به گزارش هلث‌دی دانشمندان در دانشگاه راتگرز در نیوجرسی که این پژوهش را انجام دادند، دریافتند که آب سرد به همان اندازه آب داغ در همراهی با صابون در زدودن باکتری‌های زیان‌بار و سایر میکروب‌ها از دست تأثیربخش است. به گفته این پژوهشگران آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که مالیدن صابون به دست‌ها را برای دست‌کم ۱۰ ثانیه است.

دانلد شافنر، متخصص علوم غذایی در این دانشگاه و یکی از این پژوهشگران دراین‌باره گفت: «افراد هنگام شستن دست‌هایشان باید احساس راحتی کنند، اما تا آنجایی که موضوع تأثیربخشی مطرح است، این بررسی نشان می‌دهد که دمای آب مورداستفاده اهمیتی ندارد.»

البته به گفته شافنر، استفاده از آب سرد نسبت به آب گرم یا داغ باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود.

او گفت:‌«همچنین ما دریافتیم که شستن دست حتی برای ۱۰ ثانیه به‌طور قابل‌توجهی باکتری‌ها را از دست می‌زداید.»

این پژوهشگران در این بررسی دست‌های ۲۱ فرد داوطلب را برای چندین بار در طول شش ماه با میزان‌های بالایی از یک باکتری بی‌ضرر آلوده کرده بودند. از این افراد خواسته شده بود تا دست‌هایشان را با آب با دمای ۱۵.۵ درجه، ۲۶ درجه یا ۳۸ درجه سلسیوس بشویند.

میزان صابون مورداستفاده تأثیری بر یافته‌ها نداشت. البته این پژوهشگران متذکر شدند که بررسی بیشتری موردنیاز است تا معلوم شود چقدر مقدار صابون و چه نوعی از آن برای زدودن میکروب‌های بالقوه زیان‌بار موردنیاز است.

 صابون‌های ضدباکتری بر صابون‌های معمولی برتری ندارند

کد خبر 372093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha