چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

«درخت دود»، رمانی مفصل درباره جنگ ویتنام، حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و رویارویی آنها با سربازان ویتنامی به قلم دنیس جانسون است که برنده جایزه امسال کتاب ملی آمریکا در بخش رمان شد.

جانسون که با کتاب اخیرش و جوایزی که این کتاب از آن او کرد، این روزها شهرت بسیاری دارد. وی برای نگارش کتابی  درباره عراق به این کشور سفر کرده بود و در مراسم جایزه کتاب ملی آمریکا حضور نداشت. جایزه او را همسرش دریافت کرد و پیام جانسون را خواند که ضمن قدردانی از عدم حضور خود در این مراسم و در برابر نمایندگان ادبیات جهان ابراز تأسف کرده بود. در بخش غیررمان، تیم وینر، گزارشگر نیویورک تایمز به خاطر نگارش کتاب « میراث خاکستر» برنده این جایزه شد.

میراث خاکستر یک تاریخ نگاری انتقادی از عملکردهای سی.آی.ای است. وینر که پیش از این به خاطر گزارش‌هایش درباره برنامه‌های امنیت ملی جایزه پولیتزر را دریافت کرده بود، برای تدوین کتاب میراث خاکستر بیش از 50‌هزار مدرک را بررسی وبا صدها نفر از کارکنان با سابقه سی.آی.ای گفت‌وگو کرده است.بخشی دیگر از جایزه کتاب ملی آمریکا به معرفی و تقدیر از یکی از استعدادهای جوان ادبیات اختصاص داشت که در سال‌جاری میلادی به شرمن آلکسی نویسنده کتاب « یادداشت‌های روزانه تقریبا حقیقی یک هندی نیمه وقت » تعلق گرفت. الکسی در این اثر به زندگی یک هندی 14 ساله که به‌دلیل فقر مدرسه را رها می‌کند و به‌دنبال کسب ثروت می‌رود، پرداخته است.

جایزه بخش شعر نیز به رابرت هاس، شاعر شناخته شده و مطرح به خاطر شعر « زمان و مواد» تعلق گرفت. انجمن کتاب ملی، مدال امسال خودش را به ژان دیدیون به خاطر همکاری با انجمن‌ الفبای آمریکا ( یک انجمن ادبی) اهداء کرد. دیدیون، مقاله نویس و رمان نویس در سال 2005 نیز با نگارش کتاب « سال افکار جادویی» برنده جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش غیررمان شده بود. دیدیون جایزه اش را در میان تشویق و تحسین گرم و ویژه حضار دریافت کرد. او صحبت‌های خودش را به گرامیداشت و یاد نورمن میلر اختصاص داد و گفت:« میلر کسی بود که هدف واقعی از نوشتن را می‌دانست.»

میلر، نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی که 2هفته پیش درگذشت، 2سال پیش در سال 2005 برنده مدال کتاب ملی آمریکا شده بود، جایزه‌ای که امسال همکار او ژان دیدیون با خود به خانه برد. جایزه ادبی کتاب ملی آمریکا به خاطر خدمات برجسته به ادبیات این کشور به تری گراس تولید‌کننده و مجری برنامه رادیویی « هوای تازه » اهداء شد. ایرا کلاس، تولیدکننده برنامه رادیویی « زندگی آمریکایی» در حالی که جایزه گراس را به او اهداء می‌کرد، گفت:« گفت‌وگوهای گراس با نویسندگان چنان به دل می‌نشیند که بی‌تردید عاشق خواندن کتاب‌ها می‌شوید.» شهرت گراس بیش از هر چیز مدیون گفت‌وگوهای او با صدها نویسنده است.

او هنگام دریافت جایزه اش گفت:« در میان همه سؤال‌هایی که در این سال‌ها پرسیدم، یک سؤال است که هیچ نویسنده‌ای نتوانست واقعا به آن جواب بدهد: این سؤال که چگونه برای نگاه کردن به بیرون قلب من برنامه‌ریزی می‌کنی؟»جایزه کتاب ملی آمریکا از لحاظ ارزش و اعتبار هم ردیف جوایزی چون پولیتزر قرار دارد. این جایزه از سال 1950 هر ساله اهداء شده است و امسال نیز پنجاه و هشتمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

در این سال‌ها کسانی چون نورمن میلر، پائولین کائل و کورمک مک کارتی برنده این جایزه شده‌اند. نورمن میلر در سال 1969 به خاطر کتاب « ارتش شب: تاریخ به‌عنوان رمان، رمان به‌عنوان تاریخ »این جایزه را دریافت کرد. سال 1974 کتاب «عمیق‌تر در فیلم‌ها » این جایزه را از آن پائولین کائل کرد و در سال 1992 کورمک مک کارتی با کتاب « تمام اسبان زیبا» نام خود را  در فهرست برندگان این جایزه ثبت کرد. برندگان این جایزه علاوه بر یک مجسمه برنزی، مبلغ 10‌هزار دلار دریافت می‌کنند اما سود بزرگتر این جایزه در بالارفتن آمار فروش کتاب‌های برتر به‌خصوص درباره نویسندگان جوان و شناخته نشده است.

البته این تأثیر درباره همه برندگان یکسان نیست. سال گذشته، رمان « سازنده پژواک » اثر ریچارد پاورز برنده جایزه کتاب ملی آمریکا شد و پس از آن 52 هزار نسخه از آن به فروش رفت ولی رمان ویلیام تی ولمن با عنوان «مرکز اروپا» پس از دریافت این جایزه در سال 2005 فقط 6000 نسخه فروش کرد.

کد خبر 37191

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز