دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

مسعود میر: بالاخره بعد از چند سال کش‌و‌قوس می‌توان از همین حالا نام محمدعلی آهنگر را در فهرست کارگردانانی ثبت کرد که برای جشنواره سی و ششم فیلم فجر، فرم شرکت پر می‌کنند.

فيلمساز نام‌آشناي عرصه دفاع ‌مقدس روزهاي آخر فيلمبرداري آخرين ساخته خود را در دزفول سپري مي‌كند و تدوين همزمان فيلم هم باعث شده «سرو زير آب» به‌زودي براي نمايش آماده شود.

  • سرو بعد از ملكه

آخرين فيلم آهنگر تا پيش از اين «ملكه» بود؛ فيلمي كه سال 90در جشنواره سي‌ام به نمايش درآمد و 3سيمرغ شكار كرد؛ البته ملكه وقتي در شانزدهمين جشن خانه سينما خوش درخشيد و توانست 11تنديس بگيرد، شرايط بر وفق مراد آهنگر و فيلمش شد. خيلي‌ها منتظر بودند دستپخت تازه او را با اين پشتوانه از حمايت جوايز زودتر ببينند اما چنين اتفاقي نيفتاد و آهنگر يك سال بعد پروانه توليد پروژه‌اي را گرفت كه براي ساختن آن مدام به در بسته خورده بود.

سرو زير آب كه مثل ديگر ساخته‌هاي آهنگر مضموني درباره جنگ و پيامدهاي آن دارد، پس از چند سال وقفه سرانجام اواخر دي‌ماه سال گذشته در سوله‌اي واقع در اتوبان بسيج تهران با حضور جمعي از خانواده‌هاي شهدا، مديران سينمايي و عوامل كليد خورد. حالا هم مدتي است كه عوامل براي گرفتن چند صحنه باقيمانده در دزفول (محل تولد خود كارگردان) حضور دارند تا سرانجام از سرو زير آب 6سال پس از ملكه رونمايي كنند.

  • يك سينما، هزار و يك مشكل

«بعضي‌ها به اسم حمايت از سينماي دفاع ‌مقدس به اين سينما جفا مي‌كنند. رفتار آنها چنان است كه گويي متولي جنگ بوده‌اند و باور ندارند كه امثال من به‌خاطر شرايط زندگي، علاقه و حرفه‌مان بيش از خيلي‌ها دفاع‌ مقدس و سينمايش را مي‌شناسيم.» اينها بخشي از گفته‌هاي آهنگر است وقتي چند سال پيش در يك برنامه تلويزيوني بغضش را شكست و براي مشكلات توليد و اكران ملكه و پس از آن گرفتاري‌هاي توليد فيلم جديد با مخاطبان درددل كرد.

حالا اما ظاهرا شرايط اندكي بهتر شده و دست‌كم مي‌توان دلخوش بود به اينكه آهنگر با دست پر سال سينمايي پيش رو را آغاز كند. رد پاي جنگ در كارنامه سينماگر 55ساله بسيار پررنگ است. با اينكه ملكه به واسطه جوايز متعدد بيشتر در كارنامه او درخشيد اما نبايد از «فرزند خاك» غافل شد؛ فيلمي زنانه و پراحساس درباره آنها كه در تلاش براي يافتن عزيزانشان در روزهاي صلح، خاك جنگ را جست‌وجو مي‌كنند. حالا هم سرو زير آب حكايت آدم‌هايي است كه جنگ در واقع چله فرش هزار نقش زندگي‌شان بوده و هست؛ آنهايي كه اگر صد سال هم بگذرد باز زخم جنگ را از ياد نخواهند برد.

  • شاخ و برگ سرو

بابك حميديان، مسعود رايگان، حسين آهنگر، مينا ساداتي، ستاره اسكندري، همايون ارشادي، رضا بهبودي، هومن برق‌نورد، شهرام حقيقت‌دوست، مهتاب نصيرپور، فرخ نعمتي، حسين فلاح، حسن نجاريان‌درياني، مالك سراج، هادي قميشي و غلامحسين لطفي بازيگران اصلي «سرو زير آب» هستند كه عليرضا زرين‌دست مديريت فيلمبرداري آن را بر عهده دارد. فيلم، محصول مشترك سازمان سينمايي حوزه هنري با بنياد سينمايي فارابي و مؤسسه تصوير شهر است كه از منظري تازه به جنگ مي‌پردازد و ششمين فيلم كارنامه محمدعلي آهنگر پس از «بيداري روياها»، «فرزند خاك»، «نبات داغ» و «نيمه گمشده» به شمار مي‌رود.

کد خبر 371765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha